Europa na drodze do technologicznej suwerenności

Europa staje dziś przed szansą zostania liderem technologii przyszłości w przemyśle motoryzacyjnym. Wyobraźmy sobie, że europejska motoryzacja wyznacza światowe standardy autonomii, mobilności elektrycznej oraz łączności pojazdów. W erze, gdy półprzewodniki i zaawansowana elektronika są kluczowym napędem postępu, Europa może nie tylko pozostać istotnym graczem na rynku, ale również osiągnąć silną, globalną pozycję. Aby jednak wizja ta się spełniła, potrzebne są współpraca publiczno-prywatna, intensywne inwestycje i spójna strategia.

Półprzewodniki made in EU

Branża motoryzacyjna przechodzi obecnie głęboką transformację. Rozwój pojazdów autonomicznych, rosnąca rola oprogramowania oraz nacisk na rozwój elektromobilności stawiają przed Europą zarówno ogromne wyzwania, jak i możliwości. To półprzewodniki oraz nowoczesna elektronika są fundamentem tej technologicznej rewolucji – to one umożliwią pojazdom przyszłości rozpoznawanie otoczenia, reagowanie na sytuacje na drodze czy optymalizację zużycia energii. Europa od lat inwestuje w rozwój mikrokontrolerów, systemów zarządzania energią i integrację systemów, ale by sprostać globalnej konkurencji potrzebuje długofalowej strategii.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) przedstawiło niedawno swoje propozycje wyznaczające strategiczny kierunek rozwoju, który ma na celu wzmocnienie europejskiego sektora półprzewodników i elektroniki samochodowej. Jest to kluczowa inicjatywa, która może zapewnić Europie technologiczne przywództwo na kolejne dekady i uchronić jej gospodarkę przed ryzykiem zależności od dostawców spoza kontynentu.

CLEPA wskazuje na cztery kluczowe filary mogące stanowić fundament technologicznego przywództwa Europy:

  1. Inwestycje w badania i rozwój – aby pozostać w technologicznej czołówce Europa musi postawić na innowacje i rozwój. Przemysł półprzewodników przyszłości będzie opierał się na zaawansowanych materiałach, nowatorskich procesach produkcyjnych i integracji chipów w pojazdach autonomicznych oraz elektrycznych. Programy takie jak Horyzont Europa oferują wsparcie, ale potrzebne są również inwestycje w pełen łańcuch dostaw od projektowania po produkcję, co może zmniejszyć zależność Europy od dostawców spoza regionu.
  2. Tworzenie sprzyjających warunków inwestycyjnych – w celu przyciągnięcia inwestorów i zapewnienia konkurencyjności Europa musi zredukować koszty energii, zapewnić jej stabilne dostawy i wspierać rozwój wykwalifikowanej kadry. Dynamiczny rozwój światowej branży półprzewodników wymaga stabilnych i atrakcyjnych warunków do przyciągnięcia zarówno inwestorów, jak i najlepszych specjalistów.
  3. Wsparcie w industrializacji innowacji – Europejski Akt o Chipach (EU Chips Act) to krok w dobrym kierunku, ale kluczowe jest tu wsparcie na każdym etapie łańcucha wartości, od projektowania po zaawansowane pakowanie i integrację chipów. Tylko kompleksowe wsparcie w tym zakresie umożliwi Europie zbudowanie trwałej przewagi konkurencyjnej.
  4. Zabezpieczenie łańcucha dostaw i rozwój współpracy międzynarodowej – Europa potrzebuje silnych partnerstw z kluczowymi regionami, takimi jak USA, Japonia czy Korea Południowa do wzmocnienia swojej pozycji i zwiększenia odporności na globalne kryzysy. Dywersyfikacja dostaw i międzynarodowa współpraca badawczo-rozwojowa to kluczowe elementy strategii suwerenności technologicznej.

Przesłuchanie komisarz Henna Virkkunen i strategiczne wnioski

We wtorek odbyło się przesłuchanie Henny Virkkunen, kandydatki na stanowisko Komisarza ds. Suwerenności Technologicznej, Bezpieczeństwa i Demokracji, odpowiedzialnej za realizację Europejskiego Aktu o Chipach. Podczas spotkania komisarz Virkkunen przedstawiła swoją wizję technologicznej niezależności Europy, podkreślając konieczność zmniejszenia zależności od technologii spoza Unii Europejskiej. Jej strategia zakłada między innymi zwiększenie udziału Europy w światowej produkcji półprzewodników z obecnych 10% do 20%, co stanowi jeden z głównych celów EU Chips Act. Virkkunen zapowiedziała także opracowanie strategii kwantowej dla Europy, mającej na celu umocnienie unijnych kompetencji w dziedzinie komputerów kwantowych oraz inwestycje w rozwój wykwalifikowanej kadry, kluczowej dla rozwoju europejskiego sektora półprzewodników.

– Europejski Akt o Chipach ma strategiczne znaczenie dla przemysłu motoryzacyjnego, gdyż półprzewodniki są nieodzownym elementem nowoczesnych pojazdów, wspierającym technologie autonomii, bezpieczeństwa i komunikacji. Przechodząc na elektromobilność i rozwój pojazdów autonomicznych, sektor motoryzacyjny będzie potrzebował coraz więcej zaawansowanych chipów. Kryzysy na rynku półprzewodników, takie jak niedawne braki, pokazały, jak mocno rozwój branży jest uzależniony od stabilnych dostaw. Zwiększenie produkcji chipów w Europie może zapobiec przyszłym zaburzeniom i wspierać innowacje. – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA.

Jak dodaje Tomasz Bęben, inwestowanie w badania, rozwój technologiczny i zasoby ludzkie nie tylko zabezpieczy europejski sektor motoryzacyjny, ale także wzmocni jego pozycję w globalnej rywalizacji. Zwiększona odporność na zakłócenia w łańcuchu dostaw to kluczowy krok ku technologicznie suwerennej Europie, która stanie się pionierem przyszłościowych rozwiązań w motoryzacji oraz innych kluczowych sektorach.

Europejska droga do technologicznej suwerenności jest wyzwaniem, ale i wielką szansą, która może przynieść kontynentowi stabilność gospodarczą i innowacyjne przewodnictwo na kolejne dekady. Czy szansę tę przyniesie pierwsze 100 dni nowej KE? Wkrótce będziemy mieli okazję się o tym przekonać.


Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).

Paweł Misierewicz

Public Affairs & Communications

pawel.misierewicz@sdcm.pl

734 478 074

Europa potrzebuje wzrostu

Dane są nieodzownym zasobem napędzającym innowacje, wzrost gospodarczy i globalną konkurencyjność. W sektorze motoryzacyjnym dane otwierają drzwi do nowych usług, bezpieczniejszej mobilności i inteligentniejszej infrastruktury.