Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Motoryzacja: Odporność w obliczu spadającej konkurencyjności

Utrzymująca się niska rentowność i spadający eksport do Chin są powodem do niepokoju wśród europejskich producentów części motoryzacyjnych. Jak wynika z CLEPA Data Digest, w pierwszym kwartale 2023 r. europejscy producenci części z branży motoryzacyjnej wykazali się odpornością, co potwierdzają pozytywne wskaźniki w zakresie rentowności, bilansu handlowego i bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ). Mimo to połowa producentów części wciąż walczy o osiągnięcie poziomów rentowności niezbędnych do utrzymania długoterminowych inwestycji w transformację sektora.

Inwestycje w elektromobilność

Napływ BIZ ukierunkowany na baterie do pojazdów elektrycznych wzmacnia transformację unijnego łańcucha dostaw przemysłu motoryzacyjnego. Jednak, jak zauważa Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), inwestycje w inne kluczowe komponenty i materiały wymagane do udanej transformacji wciąż pozostają w tyle. W maju Stany Zjednoczone po raz pierwszy prześcignęły UE pod względem planowanych zdolności produkcyjnych baterii, co pokazuje, w jaki sposób ulgi podatkowe wynikające z amerykańskiej IRA zwiększyły atrakcyjność Stanów Zjednoczonych jako głównego miejsca inwestycji w baterie.
Producenci części motoryzacyjnych wykazali się odpornością w I kw., ale problemem pozostaje słabnący bilans handlowy z Chinami i niska rentowność. Chociaż wzrost zobowiązań związanych z bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi jest miłym zaskoczeniem, nie wszystkie projekty zostaną zrealizowane, a terminy ich realizacji są niepewne – mówi Nils Poel, Deputy Head of Market Affairs, CLEPA.

Ponad połowa producentów części z niską rentownością

W porównaniu do wyników z 2022 roku, w I kwartale 2023 roku dostawcy motoryzacyjni poprawili swoją średnią rentowność operacyjną (o 0,26%) osiągając poziom 6%. Niepokoi jednak fakt, że ponad połowa producentów nadal odnotowuje wskaźniki rentowności poniżej zalecanego progu 5% powszechnie uważanego za niezbędny do utrzymania inwestycji długoterminowych.
1.png

Import nadal rośnie szybciej niż eksport

W pierwszych trzech miesiącach 2023 r. przywóz do UE wzrósł o 11% w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r. Warto zauważyć, że przywóz z Turcji i Korei Południowej wzrósł odpowiednio o 21% i 16%, podczas gdy przywóz z Japonii spadł o 13%, a przywóz z Chin ustabilizował się do poziomu 3%. Import z Chin wykazał szybki wzrost o 59% w latach 2019-2022.
2.png
3.png

Eksport do Chin spada o 19%

W pierwszym kwartale 2023 r. unijny eksport komponentów przekroczył 14 mld euro, co oznacza wzrost o 6% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wzrost ten przyczynił się do wzrostu nadwyżki handlowej o 13%, do 6,7 mld euro, co pokazuje, że eksport nadal znacznie przewyższa import. Silny wzrost eksportu do USA i Wielkiej Brytanii zrekompensował gwałtowny 19-procentowy spadek eksportu do Chin. Jest to drugi z rzędu taki spadek – eksport do Chin również spadł o 9% w ostatnim kwartale 2022 roku.
4.png
5.png

UE przyciąga więcej bezpośrednich inwestycji zagranicznych

Przedsiębiorstwa spoza UE dokonały znaczących inwestycji o wartości 4,5 miliarda euro w unijny łańcuch dostaw dla branży motoryzacyjnej, głównie dzięki zapowiedziom wielomiliardowych inwestycji ze strony ProLogium, tajwańskiego producenta baterii w północnej Francji. Jednak pomimo tych niedawnych inwestycji, według Benchmarkminerals, UE po raz pierwszy została w tyle za Stanami Zjednoczonymi pod względem zdolności produkcyjnej gigafabryk akumulatorów.
Z kolei unijni dostawcy motoryzacyjny zainwestowali 2,8 mld euro poza UE, z czego 33% przypada na Chiny. Po okresie stosunkowo niskich stóp inwestycji w ciągu ostatnich trzech lat, unijne firmy przez ostatnie dwa kwartały 2022 r. przeznaczyły już 2,3 mld euro na działania związane z e-mobilnością w Chinach.
6.png
Sama odporność raczej nie zapewni udanej transformacji. Decydenci słusznie podjęli tymczasowe środki w celu poprawy konkurencyjności unijnego łańcucha dostaw baterii, ale w tym krwioobiegu bije więcej niż jedno serce. Pilnie potrzebne są mniejsze obciążenia regulacyjne i spójna strategia przemysłowa, która wzmacnia ekosystemy i wspiera realizację celów, a nie konkretne technologie – mówi Benjamin Krieger, Sekretarz Generalny CLEPA.
Jak wskazuje Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) propozycja Komisji Europejskiej dotycząca ustawy Net Zero Industry Act (NZIA, która ma na celu wsparcie transformacji poprzez zwiększenie produkcji czystych technologii w UE), jest bardzo ważnym, ale niewystarczającym krokiem, który zabezpieczy przyszłość europejskiej motoryzacji i powodzenie transformacji. SDCM wzywa do przyjęcia bardziej holistycznej strategii przemysłowej, która w pełni wesprze UE jako miejsce dla inwestycji motoryzacyjnych.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 100 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Nowy Członek SDCM – EPROS

Niezwykle miło nam poinformować, że do SDCM dołączyła kolejna firma – EPROS. Witamy na pokładzie! Drukarnia EPROS to firma z wieloletnim doświadczeniem i ugruntowaną pozycją na rynku poligraficznym, działająca nieprzerwanie od 1989 roku. Od 2002 roku specjalizuje się w kompleksowej obsłudze

Nowy Członek SDCM – DMS7

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – DMS7. Dziękujemy za zaufanie! Firma DMS7, z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem na rynku, specjalizuje się w sprzedaży nowych oraz regenerowanych części i podzespołów do manualnych i automatycznych skrzyń biegów. Szczególne miejsce w ofercie zajmuje