Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Miliardy na europejskie półprzewodniki zatwierdzone

Półprzewodniki, a w zasadzie ich brak, to jeden z najczęściej poruszanych tematów w branży motoryzacyjnej w ciągu ostatnich kilku lat. Turbulencje związane z brakiem półprzewodników i obawy związane z sytuacją wokół Tajwanu skłoniły UE do prac mających na celu jak najszybsze i jak największe uniezależnienie się od chipów spoza naszego kontynentu. Rada Unii Europejskiej 25 lipca finalnie zatwierdziła „Akt w sprawie chipów”, który ma w tym pomóc.

Półprzewodniki made in UE
Każdy z nas na co dzień korzysta z urządzeń i produktów, w których wykorzystywane są chipy. Znajdują się w elektronice konsumpcyjnej, na przykład w smartfonach, laptopach, pralkach, odkurzaczach. Półprzewodniki wykorzystywane są również szeroko w innych gałęziach przemysłu, w tym w motoryzacji. O tym jak ważne w motoryzacji są półprzewodniki, wszyscy przekonaliśmy się najdobitniej w 2021 r., gdy ich niedobór na jakiś czas w zasadzie zatrzymał europejską produkcję pojazdów, wpływając na cały łańcuch powiązanych firm i branż. Akt w sprawie chipów, nad którym prace właśnie zostały zakończone, ma stworzyć warunki do rozwoju europejskiej bazy przemysłowej w dziedzinie półprzewodników, przyciągnąć inwestycje, promować badania naukowe i innowacje oraz przygotować Europę na wszelkie przyszłe kryzysy w zakresie dostaw chipów. Dzięki niemu uruchomione zostaną publiczne i prywatne inwestycje o wartości 43 mld EUR, w celu podwojenia udziału UE w światowym rynku półprzewodników – z obecnych 10% do co najmniej 20% w 2030 r.
Dzięki aktowi w sprawie chipów Europa stanie na czele światowego wyścigu w dziedzinie półprzewodników. Już teraz możemy sobie wyobrazić, jak będzie to wyglądać w praktyce: nowe zakłady produkcyjne, nowe inwestycje, nowe projekty badawcze. W dłuższej perspektywie przyczyni się to również do odrodzenia naszego przemysłu i zmniejszenia naszej zależności od podmiotów zagranicznych – powiedział Héctor Gómez Hernández, hiszpański minister przemysłu, handlu i turystyki (Hiszpania sprawuje obecnie prezydencję w Radzie UE).
Tajwan – wąskie gardło dla światowej gospodarki
Obecnie to na Tajwanie koncentruje się ponad 60% światowej produkcji półprzewodników, w tym ponad 90% tych najbardziej zaawansowanych. Produkcja tych niewielkich elementów stanowi 15% PKB Tajwanu. Przemysł półprzewodników nazywany jest „krzemową tarczą” Tajwanu, co daje światu ważny powód do obrony wyspy. Ewentualne zagrożenie agresją ze strony Chin, albo nawet „tylko” blokada Tajwanu, byłyby bowiem tragedią dla światowej gospodarki, gdzie wykorzystanie chipów jest bardzo duże i będzie tylko rosło. Tak duże uzależnienie od Tajwanu jest obecnie nie do przyjęcia nie tylko dla UE, ale też USA czy Chin. Jest to wąskie gardło produkcji, które trzeba wyeliminować i proces ten nabiera tempa. Media obiegają informacje o powstających w UE czy też USA inwestycjach w półprzewodniki. Także w Polsce ogłoszono niedawno, że technologiczny koncern Intel zbuduje pod Wrocławiem Zakład Integracji i Testowania Półprzewodników. Jest to największa w historii bezpośrednia inwestycja zagraniczna w Polsce.
Europa jest zbyt zależna od chipów produkowanych poza kontynentem. Jako branża zabiegaliśmy od dawna o to, by problem ten został potraktowany priorytetowo. Elektromobilność, zautomatyzowane i połączone rozwiązania w zakresie mobilności prowadzą do większego popytu na chipy w motoryzacji. Dzięki Chips Act wzrośnie bezpieczeństwo dostaw, odporność i suwerenność technologiczna Unii w dziedzinie półprzewodników. Tym samym cyfrowa i ekologiczna transformacja będzie mogła stać się rzeczywistością. Budowa tego rodzaju zdolności i zakładów trwa lata i kosztuje miliardy euro. Dobrze więc, że mamy ramy prawne, które z czasem zaprocentują nam nowymi możliwościami biznesowymi i wysokiej jakości miejscami pracy. Przede wszystkim jednak zabezpieczą branże takie jak motoryzacyjna, które uzależnione są od niezakłóconych dostaw chipów- mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA).
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 100 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Nowy Członek SDCM – EPROS

Niezwykle miło nam poinformować, że do SDCM dołączyła kolejna firma – EPROS. Witamy na pokładzie! Drukarnia EPROS to firma z wieloletnim doświadczeniem i ugruntowaną pozycją na rynku poligraficznym, działająca nieprzerwanie od 1989 roku. Od 2002 roku specjalizuje się w kompleksowej obsłudze

Nowy Członek SDCM – DMS7

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – DMS7. Dziękujemy za zaufanie! Firma DMS7, z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem na rynku, specjalizuje się w sprzedaży nowych oraz regenerowanych części i podzespołów do manualnych i automatycznych skrzyń biegów. Szczególne miejsce w ofercie zajmuje