Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Mądre decyzje w trudnych czasach

Europa i Polska wprowadzają coraz surowsze ograniczenia w walce z pandemią koronawirusa. Dodatkowo obawy związane z zarażeniem wirusem wiele osób powstrzymują od wychodzenia z domu, przemieszczania się i innych aktywności, co jest oczywiście zrozumiałe. Odbija się to jednak na działalności szeregu gałęzi gospodarki.

Przeprowadzona w ubiegłym tygodniu przez MotoFocus.pl we współpracy z SDCM ankieta dobitnie wykazała, że choć działalność warsztatów motoryzacyjnych nie została jeszcze ograniczona, to jednak ponad 93% warsztatów odczuło spadek liczby klientów, związany z wirusową pandemią. Oznacza to spadek dochodów. Jak w związku z tym minimalizować straty i ciąć koszty?

Trudne czasy wymagają od przedsiębiorców przemyślanych działań. Niektóre z nich będą odpowiednim krokiem dla jednej grupy firm, inne dla kolejnej. A są to niestety kwestie związane z najbardziej wrażliwymi obszarami jak koszty zatrudnienia (aby uniknąć zwolnień), ceny usług (aby pokrywać koszty działalności w ekstremalnie trudnych warunkach), ograniczenia godzin świadczonych usług czy też rozważenie wprowadzenia kosztownej metody pozyskiwania klientów, czyli usługi door to door.

zauważa Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych

Decyzje konieczne do przetrwania – koszty zatrudnienia

Wraz z wprowadzeniem stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie epidemii, przedsiębiorcy zaczęli rozważać możliwe do podjęcia działania, które mogłyby zminimalizować skutki kryzysu i uratować firmę przed upadłością. Głównym problemem dla wielu przedsiębiorstw jest konieczność ponoszenia kosztów pracowniczych nawet w przypadku zawieszenia działalności i przestojów. Cała Polska czeka na wdrożenie w życie tarczy antykryzysowej, która może pomóc przetrwać. Jednak już dziś wielu przedsiębiorców chcąc utrzymać miejsca pracy pewnie będzie musiało proponować pracownikom obniżenie wynagrodzeń. Koszty pandemii niestety poniesiemy wszyscy.
Warsztaty oczywiście nie są tutaj wyjątkiem i miejmy nadzieję, że redukcje etatów nie staną się konieczne, by utrzymać warsztat.

Zmiany cen usług i części

Choć oczywiście pojawiają się inne pomysły. Jednym z nich, wprowadzanym nie tylko na rynku motoryzacyjnym, jest podnoszenie cen usług. Zgodnie z wynikami wspomnianej wcześniej ankiety, podniesienie cen swoich usług planuje blisko 18% warsztatów.
graf_warsztaty.jpg
Czy jest to w tym momencie dobra droga do zminimalizowania skutków kryzysu? Na to odpowie nam przyszłość, choć dziś można powiedzieć, że obniżanie cen, gdy brak jest popytu to błędny zabieg.  Z uwagi na dużą zmianę (spadek) wartości złotego należy spodziewać się, że ceny podniosą także dystrybutorzy, by nie dopuścić do tego, że części będą sprzedawali poniżej rzeczywistego poziomu, za jaki zakupili go od producentów części. Dlatego za naprawę, kierowcy będą musieli zapłacić więcej z uwagi na rosnące ceny części motoryzacyjnych i prawdopodobnie usług świadczonych przez warsztaty. Oby tylko obecna sytuacja nie spowodowała większego popytu na usługi szarej strefy, której w czasach kryzysu lżej.

Redukcja czasu pracy pomysłem na trudne chwile

Obecnie redukcja czasu pracy warsztatu w postaci rezygnacji z drugiej zmiany lub redukcja godzin zatrudnienia pozwala na zmniejszanie kosztów jego funkcjonowania. W przypadku pogłębiającego się kryzysu i związanego z tym spadku klientów, dalej idącym rozwiązaniem mogłoby być z kolei zamknięcie warsztatu w niektóre dni tygodnia – np. początkowo w soboty.
Nim odpowiemy sobie na pytanie czy warto dziś to zrobić, trzeba uświadomić sobie, że za jakiś czas nawet na tego typu działania może być za późno.

Usługa door-to-door

Ciekawym sposobem na ściągnięcie klienta, a raczej jego samochodu do warsztatu jest usługa door to door. To sposób realizacji usługi warsztatowej bez konieczności udania się klienta do punktu serwisowego. W przypadku naprawy klient musi zgłosić awarię lub konieczność przeprowadzenia przeglądu poprzez kontakt telefoniczny lub online, np. wypełnienie formularza na stronie internetowej.Samochód odbierany jest przez pracownika serwisu i po wykonanej naprawie dostarczany na miejsce, z którego był odebrany, lub pod wskazany przez klienta adres, natomiast płatność po wykonanej usłudze zrealizowana w formie bezgotówkowej (przelewem lub kartą, jeśli warsztat posiada przenośny terminal).
Jednakże tu powstaje pytanie, na które nikt dziś nie zna odpowiedzi – pytanie o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników obierających samochód od klienta. A ze względu na wagę problemu decyzja powinna zostać podjęta wspólnie w gronie zainteresowanych osób.
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Sztuczna inteligencja za kierownicą

Sztuczna inteligencja (AI) staje się jednym z kluczowych elementów nowoczesnej motoryzacji, zmieniając sposób projektowania, produkcji i użytkowania pojazdów. W odpowiedzi na te zmiany, Europa podejmuje kroki w celu uproszczenia regulacji dotyczących AI, co może przynieść korzyści polskim firmom motoryzacyjnym. Nowoczesne

Nowy Członek SDCM – FORVIA Faurecia Polska

Witamy FORVIA Faurecia Polska w gronie Członków SDCM! Dziękujemy za zaufanie i cieszymy się na wspólną współpracę. FORVIA Faurecia Polska jest częścią globalnej Grupy FORVIA, powstałej z połączenia dwóch liderów technologii motoryzacyjnych: Faurecia i HELLA. Obecnie Grupa FORVIA to siódmy