Załączniki

Komisja Europejska przyspiesza przegląd regulacji w zakresie emisji CO2 i planuje nowe przepisy dotyczące danych z pojazdów

Przemysł motoryzacyjny w Europie na rozdrożu – walka o przyszłość sektora

Komisja Europejska opublikowała nowy Plan Działań dla Przemysłu Motoryzacyjnego w Europie – dokument, który wyznacza przyszłość branży w momencie przełomowym. Przemysł motoryzacyjny znajduje się pod coraz większą presją – rosnące koszty, restrykcyjne regulacje i konkurencja spoza Europy stawiają go przed egzystencjalnym wyzwaniem. W ciągu ostatniego roku branża straciła 54 000 miejsc pracy, a eksperci ostrzegają: jeśli nie podejmiemy stanowczych działań, skala zwolnień może być znacznie większa. Przedstawiciele sektora dostrzegają dobrą wolę Komisji, ale podkreślają – Europa potrzebuje konkretów, a nie tylko strategii na papierze.

Przegląd regulacji CO2 już w 2025 roku – czy to wystarczy?

Podczas konferencji prasowej Komisarz Tzitzikostas zapowiedział, że przegląd regulacji dotyczących emisji CO2 zostanie przeprowadzony już w 2025 roku – rok wcześniej niż pierwotnie zakładano. To sygnał, że Bruksela zaczyna dostrzegać dramatyczną sytuację europejskiego przemysłu. Program „Fit for 55” powstawał w zupełnie innych realiach gospodarczych i geopolitycznych, a dziś jego założenia wydają się coraz bardziej oderwane od rzeczywistości.

Eksperci podkreślają, że Europa nie może zamykać się na alternatywne technologie. Neutralność klimatyczna to cel, ale droga do niego nie może oznaczać wyłącznego forsowania jednej technologii kosztem innych. Przegląd regulacji musi oznaczać prawdziwą neutralność technologiczną – otwartość na hybrydy plug-in (PHEV) czy paliwa odnawialne.

To dobrze, że w końcu rozpoczęliśmy dialog nad przyszłością europejskiej motoryzacji i panuje przekonanie, że warto powalczyć o jej miejsce w świecie. Cieszymy się, że mamy jego pierwsze owoce, choć na konkrety przyjdzie nam jeszcze poczekać. Dziś widzimy, jak Stany Zjednoczone i Chiny dynamicznie kształtują przyszłość motoryzacji. Europa nie może stać w miejscu – jeśli nie podejmiemy działań teraz, europejska motoryzacja zostanie zepchnięta na margines. – ostrzega Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Jak dodaje Bęben nie chodzi o odwrót o 180 stopni, ale zderzenie ambitnych i wspieranych przez branżę celów z podejściem rynkowym i otwartością na to co ma do zaoferowania przemysł z Europy.

Kluczowym pytaniem pozostaje: W jaki sposób neutralność technologiczna zostanie wdrożona w praktyce? Aby utrzymać konkurencyjność i zachować miejsca pracy, UE musi przyjąć zróżnicowane portfolio zrównoważonych technologii – w tym hybrydy plug-in (PHEV), urządzenia zwięszające zasięg pojazdu elektrycznego, wodór i paliwa odnawialne. Chętnie przyczynimy się do kolejnych kroków w tym kierunku, z „pełną neutralnością technologiczną jako podstawową zasadą”, jak ogłosiła niedawno przewodnicząca Komisji von der Leyen. Muszą one obejmować wyraźną i trwałą rolę technologii czystej mobilności, które uzupełniają elektryfikację do 2035 r. i później – powiedział sekretarz generalny CLEPA Benjamin Krieger.

Dostęp do danych pojazdów – klucz do innowacji i konkurencyjności

Postępująca cyfryzacja zmienia oblicze motoryzacji, a dane generowane przez pojazdy stanowią fundament przyszłości branży. Po ośmiu latach debat Komisja Europejska zapowiedziała wprowadzenie legislacji dotyczącej równego dostępu do danych. Przedstawiciele sektora biją jednak na alarm – każdy miesiąc zwłoki to realne straty dla rynku i innowacyjności europejskiej gospodarki.

Komisja wykonała ważny krok, ale nadal jesteśmy spóźnieni. Wspólnie z europejskimi organizacjami od lat zwracamy uwagę na to, że brak równego dostępu do danych osłabia konkurencyjność i hamuje generalnie cały rynek motoryzacyjny, Motoryzacja to nie tylko koncerny samochodowe – to również producenci i dystrybutorzy części czy niezależne warsztaty – bez danych coraz trudniej o utrzymanie konkurencyjności tego segmentu, ale i branż powiązanych – podkreśla Tomasz Bęben.

Konkurencyjność, autonomiczne pojazdy i archaiczne przepisy – Europa traci przewagę

SDCM i powiązane organizacje popierają działania Komisji w zakresie rewizji rozporządzenia o wyłączeniach blokowych dla pojazdów silnikowych (MVBER). Bruksela, jak się wydaje, dostrzega konieczność dostosowania prawa do cyfrowej rzeczywistości, jednak przemysł oczekuje szybkich i konkretnych działań.

Co ciekawe, w planie Komisji Europejskiej położono nacisk na rozwój pojazdów autonomicznych. Polska, choć ma potencjał, pozostaje daleko w tyle – obecne przepisy skutecznie blokują testowanie zaawansowanych systemów wspomagania kierowców.

Mamy w Europie kraje, które dzięki mądrym regulacjom wyprzedzają nas w rozwoju nowoczesnych technologii. Polska może stać się europejską Doliną Krzemową motoryzacji, ale nie z tymi przepisami. Jeśli rządzący tego nie zrozumieją, kluczowe firmy będą przenosić swoje centra R&D za granicę – ostrzega Bęben.

Przemysł alarmuje – Europa potrzebuje konkretnych działań, nie tylko deklaracji

CLEPA i jej członkowie czy FIGIEFA aktywnie uczestniczą w dialogu z Komisją Europejską, prezentując praktyczne propozycje i naciskając na konkretne rozwiązania. Najbliższe miesiące będą decydujące – czy Europa obudzi się na czas, czy skazana jest na peryferyjną rolę w globalnym przemyśle motoryzacyjnym? Stawka jest ogromna – chodzi o przyszłość europejskiej branży motoryzacyjnej, miliony miejsc pracy i konkurencyjność naszego przemysłu. To ostatni moment, by przejść od słów do czynów.


Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem