Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

FIGIEFA: nowe władze na trudne czasy

Przed europejskim motoryzacyjnym rynkiem wtórnym stoi obecnie wiele wyzwań związanych z bliźniaczą transformacją – zieloną i cyfrową. Czy rynek da radę dopasować się do nowej rzeczywistości? Jaka w tym rola organizacji branżowych? I jakie cele stawia sobie na najbliższą przyszłość Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (FIGIEFA)?

Aftermarket dziś i w cyfrowej przyszłości

Dane to złoto XXI wieku. Ten kto je posiada, może oferować i zarabiać na coraz to nowszych produktach i usługach. Dotyczy to także motoryzacji. Jeśli chodzi o funkcje jakie oferują obecnie pojazdy, to te coraz bardziej przypominają komputery na kołach. Dostęp do danych i zasobów w pojazdach jest nie tylko kluczowy, ale wręcz niezbędny także dla firm związanych z motoryzacyjnym rynkiem wtórnym – w tym dla producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, ale i warsztatów, do których trafiają coraz to bardziej zaawansowane technologicznie samochody.
Ze względu na konstrukcję pojazdu i niejako z definicji producenci pojazdów mają przewagę, jeśli chodzi o dostęp do danych przez nie generowanych. Dane to pieniądze, zatem trudno oczekiwać by chętnie dzielili się nimi z innymi podmiotami, które również ich potrzebują. Bez uczciwego dostępu do danych, cały ekosystem motoryzacyjny, w tym producenci części i cały rynek wtórny, nie będą konkurencyjni i nie tylko nie będą mogli oferować innowacji, ale wręcz podstawowych produktów i usług. Interesy niezależnego rynku motoryzacyjnego w Brukseli reprezentuje FIGIEFA, która niedawno wybrała nowy zarząd.
– Brzmi to trochę jak banał, ale moim zdaniem branża motoryzacyjna znajduje się w samym środku największej transformacji w ciągu ostatnich 100 lat. Nowe paliwa, bezprecedensowa konkurencja ze strony dotowanych przez państwo producentów w Chinach i samochody podłączone do sieci. Wraz z coraz większą liczbą samochodów elektrycznych i coraz większą liczbą samochodów podłączonych do sieci, nigdy nie było większego zapotrzebowania na innowacyjne rozwiązania w zakresie opracowywania części zamiennych i rozwiązań naprawczych. FIGIEFA jest centralnym punktem niezależnego rynku motoryzacyjnego i stoi na czele walki o wolną konkurencję na tym rynku. Misja FIGIEFA jest jasna – chronić i rozwijać interesy niezależnego rynku motoryzacyjnego poprzez: zapewnienie prawodawstwa chroniącego konkurencję, zapewnienie dostępu do informacji technicznych i danych pojazdów oraz zapewnienie konsumentom dostępu do przystępnych cenowo napraw wysokiej jakości. Jako prezes FIGIEFA będę oczywiście o to wszystko walczył – powiedział Mads Engberg, nowy Prezes Zarządu FIGIEFA.
Dostęp do danych regulowany jest w kilku aktach prawnych. Według postulatów FIGIEFA i polskiego SDCM powinien on być szczegółowo opisany w dalszych przepisach, o które zabiega branża.
– Bez jasnych, narzuconych przez legislatora europejskiego zasad obejmujących specyfikę branży motoryzacyjnej, pieczę nad danymi generowanymi przez nasze pojazdy trzymała będzie wąska grupa koncernów, co będzie uderzało w uczciwą konkurencję i konsumentów. Komisja Europejska, chcąc zapewnić możliwość pełnej realizacji potencjału gospodarczego związanego z wykorzystaniem danych w motoryzacji, powinna już dawno przedłożyć do dalszego procedowania akt sektorowy – komentuje Tomasz Bęben Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek Zarządu FIGIEFA.
Jak podkreśla Tomasz Bęben, przed nowymi decydentami w UE ważne zadanie w odniesieniu do motoryzacji. Muszą zapewnić, by konkurencja zarówno wewnątrz Unii, jak i w relacji z partnerami spoza Wspólnoty, była uczciwa i wspomagała dalszy rozwój europejskiej motoryzacji i aftermarketu, który ogrywa w niej olbrzymią rolę. Nie będzie to proste, ale w realizacji tego zadania będzie pomagała FIGIEFA wspierana przez organizacje krajowe jak SDCM.
Komentując wybory nowego zarządu FIGIEFA, ale i przeprowadzone ostatnio wybory do nowych władz UE, Sylvia Gotzen, Dyrektor Generalna FIGIEFA, powiedziała 
Zbliżamy się do rozpoczęcia nowej kadencji Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, która potrwa kolejne 5 lat. Nie możemy się doczekać ścisłej współpracy z nowym Zarządem, aby w dalszym ciągu pozycjonować FIGIEFA jako silnego partnera i głos niezależnych dystrybutorów części. Jesteśmy przekonani, że przy wsparciu Zarządu nowej kadencji będziemy w dalszym ciągu podkreślać naszą ważną rolę w zapewnianiu mobilności po przystępnej cenie i dla konkurencyjności przemysłu w UE. Aktywne zaangażowanie SDCM w działania FIGIEFA było nieocenione i jesteśmy pewni, że dalszy wkład SDCM jeszcze bardziej wzmocni nasze wysiłki jako rzecznika branży – wskazała Sylvia Gotzen, Dyrektor Generalna Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (FIGIEFA).

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych). Więcej informacji na www.sdcm.pl.

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Zielona mobilność Europy zderza się z rzeczywistością gospodarczą

Unijne plany zakładające wprowadzenie od 2035 roku obowiązku sprzedaży wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych właśnie przechodzą przegląd. Jednak za tą debatą kryje się szersze pytanie – jak Europa może utrzymać swoją globalną konkurencyjność i przemysłowe znaczenie w czasach głębokiej transformacji klimatycznej? Czy

Obowiązkowe elektryczne floty w UE – dobre intencje, złe skutki?

Czy zielona transformacja europejskiego transportu może wywołać efekt domina, który zachwieje filarami codziennej mobilności, zaopatrzenia i napraw? Zgodnie z toczącymi się dyskusjami w Brukseli, może to być jeden z możliwych scenariuszy. W marcu 2025 roku Komisja Europejska opublikowała komunikat w

Nowy Członek SDCM – RINDMANN Polska Sp. z o.o.

Z przyjemnością ogłaszamy, że do grona SDCM dołączyła kolejna, dynamicznie rozwijająca się firma – RINDMANN Polska! To firma specjalizująca się w dystrybucji zarówno regenerowanych, jak i nowych części zamiennych dla branży motoryzacyjnej. Jej działalność opiera się na wieloletnim doświadczeniu oraz