Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem w tym, że dostęp do tych kluczowych technologii nie jest darmowy – firmy muszą uzyskać licencje na tzw. Standard Essential Patents (SEP). Właśnie w tym obszarze Unia Europejska miała wprowadzić porządek. Tymczasem, ku zaskoczeniu wielu, Komisja Europejska postanowiła wycofać się z planowanych regulacji, zostawiając rynek w stanie niepewności.

SEP w motoryzacji – niewidzialna sieć patentów

Każdy nowoczesny samochód to nie tylko hardware czyli to czego możemy fizycznie dotknąć, ale też dziesiątki systemów wykorzystujących standardowe technologie – od łączności 5G, przez GPS, po skomplikowane systemy bezpieczeństwa. To wszystko działa dzięki licencjom na tzw. Standard Essential Patents – technologie, bez których producenci nie mogą obejść się przy produkcji nowoczesnych aut. Dla spełnienia pewnych standardów są zmuszeni wykorzystywać opatentowane technologie

Problem w tym, że rynek SEP jest polem dominacji gigantów technologicznych. Wysokie opłaty, niejasne zasady, długie spory sądowe – wszystko to powoduje, że firmy motoryzacyjne często płacą krocie za licencje lub wchodzą w długotrwałe batalie prawne.

Standard Essential Patents (SEP) odgrywają kluczową rolę dla firm, które chcą, aby ich produkty były podłączone do internetu. Przedsiębiorstwa dążące do cyfryzacji swoich ofert od dawna apelują o jasne zasady prawne i biznesowe oraz przejrzyste ramy licencjonowania technologii komunikacyjnych.

CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części, uważa, że ustrukturyzowane podejście do SEP pozostaje niezbędne. SEP są kluczowym czynnikiem w globalnej konkurencji o innowacje i przywództwo technologiczne, zwłaszcza w czasach, gdy przemysł motoryzacyjny stoi przed ogromnymi wyzwaniami.

Jasne regulacje wzmocniłyby konkurencyjność i strategiczną autonomię Europy. Sprawnie działający system SEP ma kluczowe znaczenie dla długoterminowych innowacji przemysłowych i stabilności gospodarczej. Stały dialog odegra kluczową rolę w rozwiewaniu obaw przemysłu i wspieraniu Europy w utrzymaniu pozycji lidera nowoczesnych technologii – mówi Mariola Hauke, Senior Legal Manager CLEPA.

Komisja Europejska: najpierw regulacje, potem krok w tył

W 2023 roku Komisja Europejska obiecała wprowadzenie przepisów, które miały uporządkować chaos w zakresie SEP. Planowano:

  • Obowiązkową rejestrację SEP w publicznej bazie,
  • Mediacje w sporach licencyjnych,
  • Transparentne i przewidywalne stawki opłat licencyjnych.

Brzmiało to jak światełko w tunelu dla branży motoryzacyjnej. Jednak w lutym 2025 roku Komisja zaskoczyła wszystkich i ogłosiła, że z regulacji rezygnuje. Dlaczego? Oficjalnie mówi się o obawach przed zahamowaniem innowacji i konkurencyjności europejskich firm. Nieoficjalnie – pojawiają się głosy, że wpływ na tę decyzję mogła mieć polityka USA i działania administracji Donalda Trumpa, które zmusiły Unię do odwrotu.

Eksperci: to cios w europejską motoryzację

To ogromne zaskoczenie, zarówno dla branż, które skorzystałyby na tej regulacji, ale i samych urzędników w całej Europie. Brak przepisów oznacza dalszą niepewność prawną, wzrost kosztów dla producentów i kolejne spory sądowe. To tym bardziej niezrozumiałe, że Unia deklaruje chęć rozwoju pojazdów autonomicznych, a jednocześnie nie reguluje kluczowego obszaru, który jest do tego niezbędny – mówi Tomasz Bęben, radca prawny, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Eksperci zwracają uwagę, że licencjobiorcy i dostawcy technologii będą musieli samodzielnie negocjować licencje na SEP, co może doprowadzić do wzrostu cen pojazdów i jeszcze większej przewagi rynkowej dużych graczy nad mniejszymi firmami.

Co dalej? Chaos czy nowe rozwiązania?

Teraz przyszłość europejskiego rynku SEP pozostaje niepewna. Część państw członkowskich może zdecydować się na własne regulacje, co doprowadzi do jeszcze większego chaosu. Z kolei giganci technologiczni mogą umocnić swoją pozycję, utrudniając dostęp do kluczowych technologii mniejszym firmom.

Brak regulacji oznacza jedno: walka o SEP w motoryzacji dopiero się zaczyna. Europejskie firmy mogą czuć się pozostawione same sobie, a przyszłość autonomicznych i połączonych pojazdów staje pod znakiem zapytania. Decyzja Komisji Europejskiej budzi kontrowersje, ale jedno jest pewne – ten temat będzie wracać jeszcze nie raz.


Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Nowy Członek SDCM – EPROS

Niezwykle miło nam poinformować, że do SDCM dołączyła kolejna firma – EPROS. Witamy na pokładzie! Drukarnia EPROS to firma z wieloletnim doświadczeniem i ugruntowaną pozycją na rynku poligraficznym, działająca nieprzerwanie od 1989 roku. Od 2002 roku specjalizuje się w kompleksowej obsłudze

Nowy Członek SDCM – DMS7

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – DMS7. Dziękujemy za zaufanie! Firma DMS7, z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem na rynku, specjalizuje się w sprzedaży nowych oraz regenerowanych części i podzespołów do manualnych i automatycznych skrzyń biegów. Szczególne miejsce w ofercie zajmuje