Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Branża motoryzacyjna: potrzebne wsparcie rządu, by realizować innowacyjne inwestycje.

Co trzeci producent części motoryzacyjnych działający w Polsce jest w trakcie wdrożenia lub planuje wdrożyć rozwiązania z zakresu Przemysłu 4.0, 24 proc. chciałoby to zrobić, ale barierą są finanse, a 39 proc. twierdzi, że to bardzo daleka perspektywa, wynika z badań przygotowanych przez firmę Frost&Sullivan, ogłoszonych podczas zakończonego właśnie Kongresu 590 w Rzeszowie.

O najnowszych wynikach badań mówił Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych podczas debaty pt. „Gospodarka 4.0 – priorytety rozwojowe”, odbywającej się w ramach Kongresu 590. W debacie uczestniczyli jeszcze: Monika Morawiecka, dyrektor departamentu strategii w PGE Polskiej Grupie Energetycznej, Jan Filip Staniłko, zastępca dyrektora Departamentu Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Rozwoju, Andrzej Czyżewski, główny ekonomista PKN ORLEN, Radosław Żydok, doradca prezesa zarządu KGHM Polska Miedź, Krzysztof Krawczyk, partner z funduszu CVC Partners oraz Maciej Lachowski, radca Ministra Inwestycji i Rozwoju.
Korzystając z obecności najistotniejszych z punktu widzenia innowacyjności przemysłu przedstawicieli ministerstw prezes Franke zaapelował do rządu o bardziej zdecydowane wsparcie przemysłu motoryzacyjnego – głównie poprzez zwiększenie inwestycji wzmacniających innowacyjność, wzmocnienie programów ekspansji zagranicznej, stworzenie dostosowanego do potrzeb systemu edukacji zawodowej oraz systematyczne budowanie wizerunku Polski jako kraju innowacyjnego, przyjaznego długoletnim inwestycjom.
– Przemysł motoryzacyjny jest zaangażowany w czwartą rewolucję przemysłową, bo motoryzacja jest największą i najbardziej produktywną częścią polskiej gospodarki, odpowiadającą za blisko 8 procent krajowego PKB. Wartość produkcji polskiej motoryzacji to 145 miliardów złotych, z czego jej siła napędowa, czyli produkcja części motoryzacyjnych to aż 84 miliardy złotych. Jednak bariery w rozwoju innowacyjności tego przemysłu są na tyle silne, że jest tu niezbędna pomoc rządu, mówi Alfred Franke.
Do podstawowych barier dla firm wejścia na drogę Przemysłu 4.0 należą olbrzymie koszty inwestycyjne (57 proc. wg badania Frost&Sullivan), brak kompetencji własnego zespołu (52 proc.) oraz niepewność, jeżeli chodzi o zwrot inwestycji (24 proc.). Polscy producenci części upatrują największych zagrożeń dla dalszego rozwoju firm w braku kadr, w presji płacowej i rosnących kosztach produkcji.
 – Zagrożenia te mogą zadziałać motywująco na Przedsiębiorców i niejako wymuszą dołączenie do rewolucji przemysłowej. Z pewnością dodatkowym motywatorem do wejścia na drogę Przemysłu 4.0 będzie presja rynkowa całego łańcucha kooperantów.   Dla lepszego zrozumienia posłużmy się przykładem: firma w Polsce produkuje wirniki do pomp  wodnych, w Hiszpanii kooperant produkuje łożyska do pomp, gdzie indziej produkowane są odlewy pomp, a wszystko składa się w całość w Niemczech. Jeżeli jedna z firm w tym łańcuchu zrobi krok naprzód, reszta będzie musiała ją dogonić. W przeciwnym wypadku wypadnie z całego łańcucha kooperacji, dodaje Alfred Franke.  
SDCM ocenia, że w motoryzacji w perspektywie najbliższych kilku lat dokonają się duże zmiany, ale znaczący wpływ na branżę będą miały dopiero za 5-10 lat (cyfryzacja, telematyka,  elektromobilność), a za 10-15 lat nastąpi prawdziwa rewolucja w branży – wówczas wejdą w życie na masową skalę rozwiązania z przemysłu 4.0 i pojawią się pojazdu autonomiczne. Te ostatnie megatrendy, zdaniem SDCM, nie są tak odległe, bo już dziś samochody są komputerami na kołach, które same komunikują się z producentem pojazdu, informując o zużyciu poszczególnych części. To tylko  krok do tego by informacje te przekierować bezpośrednio do centrów logistycznych i fabryk produkujących części – umożliwiając zamówienie odpowiednich części i skierowanie pojazdu do wybranego punktu usługowego. Kolejnym krokiem będzie komunikacja pojazdu z infrastrukturą.
Rewolucja jest już o krok, gdyż w 2030 r. powinniśmy osiągnąć 4 poziom autonomiczności, czyli jazdę bez konieczności jakiejkolwiek kontroli kierowcy.

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Nowy Członek SDCM – FORVIA Faurecia Polska

Witamy FORVIA Faurecia Polska w gronie Członków SDCM! Dziękujemy za zaufanie i cieszymy się na wspólną współpracę. FORVIA Faurecia Polska jest częścią globalnej Grupy FORVIA, powstałej z połączenia dwóch liderów technologii motoryzacyjnych: Faurecia i HELLA. Obecnie Grupa FORVIA to siódmy

Nowy Członek SDCM – EPROS

Niezwykle miło nam poinformować, że do SDCM dołączyła kolejna firma – EPROS. Witamy na pokładzie! Drukarnia EPROS to firma z wieloletnim doświadczeniem i ugruntowaną pozycją na rynku poligraficznym, działająca nieprzerwanie od 1989 roku. Od 2002 roku specjalizuje się w kompleksowej obsłudze

Nowy Członek SDCM – DMS7

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – DMS7. Dziękujemy za zaufanie! Firma DMS7, z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem na rynku, specjalizuje się w sprzedaży nowych oraz regenerowanych części i podzespołów do manualnych i automatycznych skrzyń biegów. Szczególne miejsce w ofercie zajmuje