Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Podsumowanie roku w branży motoryzacyjnej – echa XVI Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

XVI Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, czyli coroczne spotkanie branży produkcji i dystrybucji części zamiennych oraz przedstawicieli sektora napraw pojazdów, ze względu na pandemię COVID-19 odbył się w formule online. Nie przeszkodziło to w przedstawieniu aktualnych danych na temat rynku, poczynieniu podsumowań i prognoz dotyczących przyszłości. Rok 2021 był wyjątkowy dla branży, głównie ze względu na ujawnienie się zupełnie nowych wyzwań i zagrożeń.
Rok 2021 w ujęciu rynkowych ekspertów
Podczas kongresu, jak co roku, dzięki danym MotoFocus.pl, dokonano podsumowania sytuacji na rynku motoryzacyjnym oraz wskazania podstawowych wyzwań, z którymi zmagali się przedsiębiorcy w konkretnych sektorach rynku. Mijający rok okazał się szczególnie trudny dla producentów części motoryzacyjnych, zwłaszcza tych, dla których głównym źródłem przychodów były dostawy części na pierwszy montaż do producentów samochodów. Z powodu m.in. kryzysu na rynku półprzewodników wiele fabryk zawiesiło produkcję pojazdów, na czym ucierpieli producenci części motoryzacyjnych dostarczający produkty do ich montażu i dla których stanowi to większą część ich działalności. Zdecydowanie lepiej poradzili sobie producenci, dla których rynek wtórny jest głównym źródłem przychodów. Na tym rynku popyt był duży, co pozwoliło znacznej grupie firm produkcyjnych wygenerować wzrosty. Mimo aktualnie obserwowanych problemów, obie grupy producentów optymistycznie spoglądają w przyszłość.
Z nowymi wyzwaniami w roku 2021 mierzyli się także dystrybutorzy części. Pandemia i towarzyszące jej trudności przełożyły się na przerwanie łańcuchów dostaw. W efekcie pojawiły się problemy z terminowymi dostawami części, zwłaszcza tych transportowanych przez ocean.  Z problemami asortymentowymi, według przedstawionych w czasie kongresu badań, borykało się prawie 97% dystrybutorów. Większość firm z tego sektora traktuje obecnie obserwowane trudności jako przejściowe.  W badaniu online, przeprowadzonym podczas kongresu, aż 93% dystrybutorów wykazało osiągnięcie w 2021 r. wzrostu przychodów względem roku 2020. Optymistyczne są także prognozy w tym zakresie na 2022 r. Jednocześnie z przychodami rosną jednak także koszty prowadzenia działalności. Będą one głównym wyzwaniem w tym sektorze na przyszły rok.
Warsztaty samochodowe radziły sobie w kryzysowym roku bardzo dobrze, z reguły utrzymując lub zwiększając liczbę obsługiwanych klientów. Szybko rosły także koszty prowadzenia działalności, które jednak były przez warsztaty rekompensowane poprzez podnoszenie stawek za roboczogodzinę. Warsztaty odczuły dość mocno problem z niedoborem niektórych części zamiennych. Obawę o to, że ograniczenia w tym zakresie utrzymają się w roku 2022, przedstawiciele warsztatów wskazali także na pierwszym miejscu na liście potencjalnych wyzwań rynkowych na przyszły rok. W przeprowadzonym na żywo badaniu online spora grupa wskazała także na rosnące koszty działalności oraz problemy ze znalezieniem pracowników.
Prognozy na rok 2022 – na co zwracają uwagę firmy w branży motoryzacyjnej?
Przedstawione oraz przeprowadzone podczas kongresu badania wykazały wyraźną zmianę priorytetów wśród firm z sektora motoryzacyjnego. Obecnie najważniejsze dla nich jest radzenie sobie z aktualnymi problemami, wywołanymi przez pandemię i towarzyszący jej kryzys (niedobór  i /lub ceny surowców i półproduktów, niepewność przyszłych zamówień i popytu, problem ze znalezieniem i utrzymaniem pracowników). Na dalszy plan zeszły problemy wskazywane w poprzednich latach jako najważniejsze, jak np. zmiany w krajowych przepisach.
Zaproszeni do udziału w kongresie rynkowi eksperci przedstawili szerokie spojrzenie na rynek motoryzacyjny, wybiegając także w przyszłość motoryzacji. Chodzi nie tylko o ewolucję parku pojazdów w kierunku samochodów elektrycznych, ale także wyzwania legislacyjne, stojące przed rynkiem. Przedstawicielka organizacji FIGIEFA zwróciła uwagę na problemy cyberbezpieczeństwa pojazdów oraz dostępu do danych pokładowych, które mogą mieć kolosalny wpływ na sytuację niezależnego rynku motoryzacyjnego. Przedstawicielka CLEPA przybliżyła za to wyzwania , przed którymi w najbliższych latach stanie przemysł motoryzacyjny.
Podczas paneli dyskusyjnych, przedstawiciele firm oraz stowarzyszeń z branży motoryzacyjnej oraz ministerstw i agencji państwowych omówili szczegółowo także takie problemy jak trend dążenia do autonomiczności w transporcie, rozwój rynku e-commerce czy zrównoważony rozwój na rynku wtórnym. Wszystkich zainteresowanych szczegółami zachęcamy do obejrzenia nagrań poszczególnych sesji tematycznych, które dostępne są na kanale YouTube patrona medialnego kongresu – Grupy MotoFocus.pl (link) oraz na stronie https://kongres.sdcm.pl/relacja.
Cieszymy się, że w czasie trudnej sytuacji pandemicznej, Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego mógł zostać zrealizowany w bezpiecznych warunkach, w formule online. Jak co roku, zawartość merytoryczna wydarzenia stała na bardzo wysokim poziomie co potwierdzają prelegenci i osoby, które przed ekranami komputerów wzięły udział w Kongresie. W wydarzeniu tym, jak co roku, wzięli udział rynkowi eksperci, przedstawiciele firm, stowarzyszeń, a także ministerstw i organizacji państwowych. Jesteśmy zadowoleni z wyników oglądalności kongresu. Mimo wszystko mamy nadzieję, że w przyszłym roku będziemy już mogli spotkać się na żywo z wszystkimi osobami, które wyrażą zainteresowanie udziałem w kongresie. Chciałbym jeszcze raz podziękować wszystkim partnerom, patronom honorowym i medialnym, prelegentom oraz wszystkim którzy poświęcili nam swój czas – podsumował Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM.

Branża motoryzacyjna w Polsce w 2021 r. – premiera nowego raportu już niedługo
Wkrótce dostępny będzie raport podsumowujący rok 2021 w branży motoryzacyjnej przygotowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych przy współudziale MotoFocus.pl i Santander Bank Polska.
IMG_20211208_090356.jpg
XVI Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego odbył się w dniach
8-9 grudnia 2021 r. w formule online.

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Europejska gospodarka pod presją: przemysł traci grunt

Europa – kiedyś przemysłowy lider – dziś walczy o przetrwanie na globalnej scenie. Wysokie koszty energii, sztywne regulacje i odpływ inwestycji tworzą mieszankę, która paraliżuje rozwój przemysłu motoryzacyjnego i całej bazy produkcyjnej UE. Tymczasem inne regiony, szczególnie Chiny, przyspieszają. Czy

Nowy Członek SDCM – Bromsok Trucks Company

Do grona członków Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych dołącza Bromsok Trucks Company – europejski lider w zakresie regeneracji zacisków hamulcowych oraz przekładni kierowniczych do samochodów ciężarowych. Firma działa na rynku aftermarketu, dostarczając wysokiej jakości komponenty dla flot transportowych, warsztatów

Zielona mobilność Europy zderza się z rzeczywistością gospodarczą

Unijne plany zakładające wprowadzenie od 2035 roku obowiązku sprzedaży wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych właśnie przechodzą przegląd. Jednak za tą debatą kryje się szersze pytanie – jak Europa może utrzymać swoją globalną konkurencyjność i przemysłowe znaczenie w czasach głębokiej transformacji klimatycznej? Czy