Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Elektromobilność zmieni motoryzacyjny rynek wtórny

Ogromne zmiany dla polskich firm – elektromobilność zmieni motoryzacyjny rynek wtórny.
Trwająca przemiana polegająca na postępującej elektryfikacji w sektorze motoryzacyjnym spowoduje ogromną zmianę na europejskim rynku części zamiennych. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV) mają o około 30% mniejsze zapotrzebowanie na części zamienne, a prognozy sprzedaży pojazdów BEV przewidują ich udział w rynku od 53 do 82% w 2030 roku. Takie są wyniki wspólnego badania przeprowadzonego przez Roland Berger i CLEPA (Europejski Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych). Autorzy sformułowali trzy przyszłe scenariusze i zalecają kroki, jakie branża może podjąć w celu ukształtowania transformacji.
Motoryzacja na (pod) prąd
Dla graczy na motoryzacyjnym rynku wtórnym planowanie przejścia na elektryfikację jest bardzo złożonym procesem, ponieważ wiele pojazdów w naszej flocie będzie nadal posiadało silnik spalinowy po 2035 r. Chociaż pojazdy elektryczne stanowią obecnie tylko 0,8% parku pojazdów, gracze muszą teraz repozycjonować swoją działalność, aby zapewnić sobie sukces w przyszłości – powiedział Hasmeet Kaur, Partner w Roland Berger.
Branża motoryzacyjna od kilku lat przechodzi gwałtowną transformację. Połączenie trendów technologicznych, zmieniających się zachowań klientów, licznych niedoborów w dostawach i proponowanych przepisów europejskich wywarło presję na firmy. Oczekuje się, że elektryfikacja w ogromnym stopniu wpłynie na kształt rynku wtórnego.
Trwa transformacja EV: Perspektywy na lata 2030 i 2035
Autorzy badania opracowali trzy scenariusze i w każdym z nich obliczyli wpływ różnego tempa elektryfikacji na motoryzacyjny rynek wtórny. Najbardziej optymistyczny dla rozwoju elektromobilności scenariusz („Radykalna elektryfikacja”) przewiduje szybki przełom w mobilności elektrycznej. Spowoduje on to, że udział pojazdów elektrycznych w całkowitej sprzedaży nowych pojazdów poniżej 3,5 tony wzrośnie do 82% w 2030 r. i osiągnie 100% od 2035 r.
Scenariusz środkowy („Ambitna transformacja”) opiera się na obecnej polityce i celach korporacyjnych. W nim stabilizują się ceny surowców potrzebnych do produkcji baterii oraz tworzona jest odpowiednia infrastruktura ładowania. W rezultacie udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży pojazdów rośnie do 68% w 2030 r. i osiąga 100% od 2035 r.
W najmniej „postępowym” scenariuszu („Zgodność z przepisami”) postęp w kierunku korzystania wyłącznie z pojazdów typu BEV jest moderowany przez różne przeciwności, w tym rosnące koszty surowców do produkcji baterii. Udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży pojazdów wzrasta do 53% w 2030 r. i 96% w 2035 r., by następnie osiągnąć 99% w 2040 r.
Spadek popytu na tradycyjne układy napędowe i silniki
Zwiększona penetracja rynku pojazdów w pełni elektrycznych zmieni zarówno znaczenie różnych kategorii produktów na rynku wtórnym, jak i role działających na nim firm. Autorzy przeanalizowali 250 komponentów w 53 układach pojazdu i spodziewają się, że pojazdy z napędem akumulatorowym będą oferować około 30% niższy potencjał sprzedaży tradycyjnych komponentów na rynku wtórnym w porównaniu z pojazdami z silnikiem spalinowym. Powody są proste – pojazdy z napędem akumulatorowym są zbudowane z mniejszej ilości komponentów i charakteryzują się mniejszym zużyciem silnika, układu napędowego i elementów układu hamulcowego.
Dla każdego z tych komponentów w badaniu oszacowano wpływ, zarówno negatywny, jak i pozytywny, na popyt „brutto” na rynku wtórnym (z wyłączeniem dodatkowego popytu na nowe komponenty i usługi, takie jak praca w warsztatach lub aktualizacje oprogramowania). Co istotne, aby wyraźnie pokazać wpływ elektryfikacji, badanie wyraźnie wyklucza inne czynniki makro, takie jak wpływ oczekiwanego ogólnego wzrostu parku pojazdów lub inflacji oraz trendy techniczne, takie jak zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. W scenariuszu „Radykalnej Elektryfikacji” przewiduje się spadek o 12% do 2035 r. i 17% do 2040 r. Najbardziej dotknięte kategorie produktów to silnik spalinowy i układ napędowy, na które popyt spadnie odpowiednio o 49 i 51%. W scenariuszu „Zgodności z przepisami” oczekuje się, że wpływ zostanie zmniejszony do -13% do 2040 r.
Nowe możliwości dla graczy z branży na całym świecie
Elektryfikacja otwiera również nowe możliwości w łańcuchu wartości dla różnych dostawców w branży. Na przykład producenci części mogą przestawić swoje portfolio na komponenty przeznaczone do akumulatorów, ale także rozszerzyć swój model biznesowy poprzez regenerację komponentów. Kolejną możliwością jest zaoferowanie rozwiązań diagnostycznych w celu wsparcia warsztatów, w szczególności w przypadku wymagającego oprogramowania i zarządzania danymi pojazdów elektrycznych z akumulatorem z nową elektroniką i platformami łączności. Współpraca ze specjalistami ds. baterii może pomóc zarówno tradycyjnemu producentowi części na rynek wtórny, jak i specjalistom ds. baterii.
 – Szczególnie ważne dla graczy na rynku wtórnym będzie rozwinięcie możliwości regeneracji i naprawy systemów baterii, silników elektrycznych, e-osi i energoelektroniki – mówi Frank Schlehuber, Senior Consultant Market Affairs w CLEPA. Spodziewamy się zmiany usług posprzedażnych z artykułów przemysłowych na oprogramowanie. Konserwacja zapobiegawcza również nabierze znaczenia, biorąc pod uwagę, że bateria ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa – dodaje Frank Schlehuber.
Autorzy raportu wskazują, że dystrybutorzy części będą mogli pomóc w zarządzaniu zużytymi komponentami, stając się dostawcami materiałów do recyklingu lub oferując swoje sieci logistyczne nowym grupom klientów. Warsztaty mają możliwość pozycjonowania się jako specjaliści od pojazdów z napędem elektrycznym i oferowania usług warsztatom ogólnym w swojej okolicy. Mogą również oferować swoje usługi producentom pojazdów poszukującym partnerów warsztatowych IAM w celu wzmocnienia ich sieci serwisowej.
– Elektromobilność dla obecnie działających w motoryzacji firm niesie zarówno szanse jak i zagrożenia. To oczywiste. Dobrze, że pojawiają się raporty, które pomogą firmom repozycjonować się na przyszłość w zmieniającej się rzeczywistości. Firmy by utrzymać się na rynku muszą dostosować się do nowych reguł gry. Pozostaje jednak szereg przeszkód których pokonanie pozwoli, firmom z rynku wtórnego przejść od hardware’u do software’u, jak na przykład dostęp do danych pokładowych pojazdu, który obecnie jest dla nich mocno utrudniony i bez odpowiednich przepisów sytuacja ta będzie dla nich tylko gorsza – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Więcej najświeższych informacji dotyczących megatrendów, problemów i wyzwań stojących przed przemysłem oraz rynkiem motoryzacyjnym omówionych zostanie podczas XVII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się 12-13 października w Sound Garden Hotel w Warszawie.
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Zielona mobilność Europy zderza się z rzeczywistością gospodarczą

Unijne plany zakładające wprowadzenie od 2035 roku obowiązku sprzedaży wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych właśnie przechodzą przegląd. Jednak za tą debatą kryje się szersze pytanie – jak Europa może utrzymać swoją globalną konkurencyjność i przemysłowe znaczenie w czasach głębokiej transformacji klimatycznej? Czy

Obowiązkowe elektryczne floty w UE – dobre intencje, złe skutki?

Czy zielona transformacja europejskiego transportu może wywołać efekt domina, który zachwieje filarami codziennej mobilności, zaopatrzenia i napraw? Zgodnie z toczącymi się dyskusjami w Brukseli, może to być jeden z możliwych scenariuszy. W marcu 2025 roku Komisja Europejska opublikowała komunikat w

Nowy Członek SDCM – RINDMANN Polska Sp. z o.o.

Z przyjemnością ogłaszamy, że do grona SDCM dołączyła kolejna, dynamicznie rozwijająca się firma – RINDMANN Polska! To firma specjalizująca się w dystrybucji zarówno regenerowanych, jak i nowych części zamiennych dla branży motoryzacyjnej. Jej działalność opiera się na wieloletnim doświadczeniu oraz