Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Elektromobilność jedyną drogą? Czas to przemyśleć

Zaniepokojeni sytuacją na świecie producenci samochodów, producenci części motoryzacyjnych, producenci paliw oraz stowarzyszenia branżowe wzywają do negocjacji trójstronnych w celu pełnego wdrożenia wyników ogólnego podejścia Rady, by umożliwić korzystanie z pojazdów z silnikiem spalania wewnętrznego z wykorzystaniem paliw neutralnych pod względem emisji CO2.

Branża listy pisze
Obecnie w branży motoryzacyjnej nikt nie kwestionuje dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Firmy tak planują swoją dalszą działalność, by była w pełni zgodna z celem założonym  dla Europy do 2050 roku. Jednak ograniczona ścieżka przewidziana we wniosku Komisji dotyczącym rozporządzenia w sprawie zaostrzenia norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, zgodnie ze zwiększonymi ambicjami Unii w zakresie klimatu, stwarza niepotrzebne ryzyko w obszarach przemysłowych, gospodarczych, społecznych, ale i pod względem opóźnienia redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Producenci części motoryzacyjnych zgadzają się z twierdzeniem, że elektryfikacja będzie główną drogą do dekarbonizacji lekkiego transportu drogowego. Jednak ostatnie wydarzenia geopolityczne wzmocniły niepewność związaną z rozwojem pełnej elektryfikacji nowych samochodów do 2035 r.
Jak twierdzą eksperci 80 organizacji i firmy, które wystosowały list do europejskich decydentów, od czasu publikacji wniosku Komisji w sprawie norm emisji CO2 w samochodach osobowych i dostawczych w lipcu 2021 r. krajobraz geopolityczny zmienił się radykalnie, co miało przełożenie na zależności energetyczne i surowcowe. Prawdopodobnie wpłynie to na szybkość i efektywność ekonomiczną elektryfikacji nowej floty pojazdów lekkich. W szczególności:
  • Podwyższone ceny surowców do produkcji baterii oraz ograniczenia w dostawach zagrożą dostępności niedrogich samochodów dla wielu obywateli, a tym samym opóźnią rotację floty. Zagrożenia te rozszerzają zapotrzebowanie na paliwa kopalne i spowalniają tempo redukcji emisji gazów cieplarnianych;
  • Dostęp do niezbędnych surowców do produkcji baterii jest wyzwaniem związanym z obawami o zmniejszenie zależności od źródeł pochodzących spoza UE;
  • W odpowiedzi na kryzys energetyczny, który zmienia politykę energetyczną w Europie, średnia emisyjność energii elektrycznej w UE potencjalnie wzrasta wraz z przewidywanym wzrostem zużycia węgla. Nie ma gwarancji, że będziemy mieć wystarczającą ilość odnawialnej energii elektrycznej, by zaspokoić rosnący popyt ze strony  transportu opartego na elektromobilności, nawet przy założeniu, że marginalne zużycie energii elektrycznej może pochodzić nawet z węgla. Obecne normy pojazdów, oparte wyłącznie na emisjach mierzonych przy rurze wydechowej (tank to wheel), nie są w stanie temu zapobiec, co odbywa się  ze szkodą dla ogólnej redukcji emisji gazów cieplarnianych;
  • Rozmieszczenie infrastruktury ładowania w całej Europie rośnie, ale nie jesteśmy na ten moment gotowi zagwarantować wystarczająco gęstą sieć ładowania w całej. Stwarza to niepewność, która powstrzymuje wielu kierowców przed przestawieniem się na elektromobilność.
W opublikowanej we wrześniu 2020 r.  przez Komisję publikacji oceny skutków tylko pokrótce omówiono niektóre z tych kwestii, chociaż ostatnie wydarzenia sprawiły, że stały się one krytyczne dla wielu sektorów gospodarki.
Obecna sytuacja wymaga trudnego, ponownego przemyślenia długo utrzymywanych założeń odnośnie tego w jaki sposób możemy najlepiej osiągnąć neutralność klimatyczną w 2050 r., zapewniając jednocześnie sprawiedliwą transformację przemysłu UE. W tym świetle należy rozważyć wszystkie rozwiązania, które są w stanie zapewnić redukcję emisji gazów cieplarnianych.
Przemysł paliwowy wskazuje, że można zwiększyć produkcję paliw zrównoważonych, zaawansowanych i syntetycznych, wolnych od paliw kopalnych. Potrzebnym czynnikiem umożliwiającym to jest wyraźne uznanie w regulacjach i społeczeństwie, że pojazdy ICE, HEV i PHEV wykorzystujące wyłącznie zrównoważone paliwa odnawialne i syntetyczne mogą mieć bardzo niski poziom emisji gazów cieplarnianych lub nawet być całkowicie neutralne dla klimatu. Znaczne ilości paliw można wytwarzać z odpadów i pozostałości surowców oraz z energii odnawialnej pozyskiwanej w UE i importowanej. Wysoce wiarygodne badania naukowe pokazują, że ta kombinacja może dorównać pojazdom EV pod względem dekarbonizacji transportu drogowego – mówi Leszek Wiwała, Prezes POPiHN.
Ważną, ale często zaniedbywaną kwestią jest odporność łańcucha wartości transportu w UE: Dodatkowe ścieżki prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących emisji gazów cieplarnianych oznaczają obniżenie związanego z tym ryzyka, jakie niesie ekskluzywne podejście do elektromobilności bateryjnej. Wykorzystanie zrównoważonych paliw odnawialnych i syntetycznych jest idealnym uzupełnieniem strategii elektryfikacji.
Ponieważ przechodzenie na w pełni elektryczną mobilność będzie postępować, zrównoważone biopaliwa, paliwa odnawialne i e-paliwa są niezawodnym rozwiązaniem służącym zmniejszeniu emisji sektora transportu w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej, zapewniając jednocześnie wykorzystanie istniejącej floty i infrastruktury. Elektryfikacja i paliwa neutralne pod względem emisji CO2 powinny być postrzegane jako rozwiązania uzupełniające.
Wreszcie łańcuch wartości transportu UE pracuje już nad metodologią certyfikacji wyłącznego stosowania paliw neutralnych pod względem emisji CO2 w indywidualnie zidentyfikowanych pojazdach. W ten sposób solidny standard certyfikacji może wspierać wdrażanie motywu 9a podejścia ogólnego Rady, aby w pełni umożliwić komplementarną ścieżkę paliw neutralnych pod względem emisji CO2 w celu zapewnienia maksymalnego prawdopodobieństwa osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych i odblokowania inwestycji przemysłowych. W znowelizowanym rozporządzeniu motyw 9a należy uzupełnić wprowadzeniem nowego artykułu ustanawiającego odpowiedni prawnie wiążący przepis.
Trialog odbywa się w zupełnie innym świecie niż rok temu. Nie opowiadamy się za zmniejszeniem rzeczywistych ambicji w zakresie redukcji gazów cieplarnianych. Nie opowiadamy się za rozszerzeniem wykorzystania paliw kopalnych w nowych pojazdach od 2035 r. Argumentujemy za ważną dodatkową ścieżką technologiczną, aby spełnić europejskie cele przemysłowe i społeczne, takie jak realizacja celów klimatycznych. Branża wezwała uczestników Trialogu między innymi do: wprowadzenia nowego artykułu w celu ustalenia treści motywu 9a jako przepisu prawnie wiążącego, czy też ustalenia (jak najwcześniej, ale nie później niż rok po wejściu w życie rozporządzenia) terminu, w którym Komisja przedstawi wniosek w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 – wskazuje Tomasz Bęben, Dyrektor Zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), organizacji, która także podpisała się pod listem.
XVII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego
Więcej najświeższych informacji dotyczących megatrendów, problemów i wyzwań stojących przed przemysłem oraz rynkiem motoryzacyjnym omówionych zostanie podczas XVII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się 12-13 października w Sound Garden Hotel w Warszawie. Podczas Kongresu jedna z sesji poświęcona będzie właśnie polityce klimatycznej Unii Europejskiej i rozwojowi elektromobilności i innych technologii nisko i zeroemisyjnych.
1.png
Więcej informacji na oraz formularz rejestracji na wydarzenie znajduje się pod adresem: https://kongres.sdcm.pl/

Załączniki

  • png 2.png
    Data dodania: 22 stycznia 2025 12:33 Wielkość pliku: 1 MB
  • png 1.png
    Data dodania: 22 stycznia 2025 12:33 Wielkość pliku: 358 KB
  • webp Tomasz-Beben-1.jpg
    Data dodania: 22 stycznia 2025 12:33 Wielkość pliku: 163 KB
  • png Leszek-Wiwala_.png
    Data dodania: 22 stycznia 2025 12:33 Wielkość pliku: 736 KB
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Nowy Członek SDCM – FORVIA Faurecia Polska

Witamy FORVIA Faurecia Polska w gronie Członków SDCM! Dziękujemy za zaufanie i cieszymy się na wspólną współpracę. FORVIA Faurecia Polska jest częścią globalnej Grupy FORVIA, powstałej z połączenia dwóch liderów technologii motoryzacyjnych: Faurecia i HELLA. Obecnie Grupa FORVIA to siódmy

Nowy Członek SDCM – EPROS

Niezwykle miło nam poinformować, że do SDCM dołączyła kolejna firma – EPROS. Witamy na pokładzie! Drukarnia EPROS to firma z wieloletnim doświadczeniem i ugruntowaną pozycją na rynku poligraficznym, działająca nieprzerwanie od 1989 roku. Od 2002 roku specjalizuje się w kompleksowej obsłudze

Nowy Członek SDCM – DMS7

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – DMS7. Dziękujemy za zaufanie! Firma DMS7, z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem na rynku, specjalizuje się w sprzedaży nowych oraz regenerowanych części i podzespołów do manualnych i automatycznych skrzyń biegów. Szczególne miejsce w ofercie zajmuje