Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Dalszy rozwój Aftermarketu niemożliwy bez sprawiedliwych ram prawnych

Motoryzacyjny rynek wtórny w Europie, podobnie jak przemysł pierwszomontażowy, stoi w obliczu transformacji kształtowanej przez politykę zrównoważonego rozwoju, postęp technologiczny i zmieniające się ramy regulacyjne. Wnioski z 15. edycji CLEPA Aftermarket Conference są jasne. Potrzeba jaśniejszych przepisów by odblokować innowacyjność i konkurencyjność na rynku wtórnym. Jak podkreślili eksperci, sprawiedliwe regulacje pozwolą na tworzenie bardziej ekologicznych i inteligentnych rozwiązań dla niezależnego rynku motoryzacyjnego oraz będą sprzyjać silniejszemu ekosystemowi mobilności w Europie.

Potrzeba elastycznych ram prawnych

Przed zbliżającymi się wyborami europejskimi, 15. edycja zebrała wybitny skład decydentów, specjalistów i trendsetterów, którzy przedstawili spostrzeżenia i strategiczne wytyczne dotyczące bardziej konkurencyjnego ekosystemu mobilności. Wydarzenie, które odbyło się w dniach 20 i 21 marca w Brukseli pod hasłem „Cyfrowe i zrównoważone rozwiązania dla konkurencyjnego rynku wtórnego”, zgromadziło ponad 250 uczestników, w tym prelegentów najwyższego szczebla z Komisji Europejskiej i przemysłu.
W swoim przemówieniu powitalnym sekretarz generalny CLEPA, Benjamin Krieger, stwierdził: „Osiągnięcie strategii zrównoważonego rozwoju będzie możliwe tylko przy wsparciu publicznym dla zmniejszenia ryzyka inwestycji w nowe technologie i zasady, które są spójne i konsekwentnie zgodne z celami polityki. Patrząc na wybory europejskie, byliśmy świadkami pięciu lat bezprecedensowej aktywności politycznej i regulacyjnej – teraz nadszedł czas, aby skupić się na wdrażaniu tych polityk„.
Prezydent CLEPA, Matthias Zink, potwierdził swoje zaangażowanie w kształtowanie polityki sprzyjającej działaniom na rzecz klimatu, przy jednoczesnym wspieraniu konkurencyjnego przemysłu UE: „Ogólne ramy regulacyjne w Europie muszą pozostać ambitne, ale elastyczne, aby umożliwić ciągłe innowacje i pozwolić wszystkim rozwiązaniom spełnić swoją rolę. Pomoże to nam osiągnąć nasze cele szybciej i skuteczniej, jednocześnie zapewniając konsumentom wybór„.

Motoryzacja innowacjami stoi

10 innowacyjnych start-upów zaprezentowało najnowocześniejsze technologie w zakresie elektryfikacji, zrównoważonego rozwoju, dużych zbiorów danych i sztucznej inteligencji, oferując wgląd w przyszłe usługi na rynku wtórnym. Kanadyjska firma BL Innovare zdobyła nagrodę „Best pitch” za prezentację swojego bezdotykowego systemu kontroli drive-thru, zdolnego do rejestrowania tysięcy pomiarów na sekundę, oferującego kompleksową kontrolę pojazdu, od dokumentacji zewnętrznego kształtu pojazdu po pomiar kątów ustawienia kół.

Dostęp do diagnostyki pokładowej kluczem dla rozwoju aftermarketu

W drugim dniu konferencji pierwsza sesja koncentrowała się na środowisku legislacyjnym i perspektywach rynkowych dla europejskiego rynku wtórnego, przygotowując grunt pod dyskusje na temat trendów branżowych i zmian regulacyjnych.
Debbie Capell z S&P Global nakreśliła główne trendy wpływające na europejski rynek wtórny, w tym elektryfikację i gwałtowny wzrost liczby chińskich pojazdów elektrycznych. Sebastian Kempf z McKinsey przedstawił na przykładzie, w jaki sposób generatywna sztuczna inteligencja odblokowuje nowe możliwości w zakresie mobilności i rynku wtórnego, wykorzystując złożoność działalności na rynku wtórnym do napędzania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.
W drugiej sesji Marcus Sacré i Thomas Funke z Osborne Clarke wygłosili przemówienie na temat znaczenia przepisów dotyczących informacji o naprawach i konserwacji (RMI) oraz rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych w sektorze motoryzacyjnym (MVBER), podkreślając wyzwania związane z egzekwowaniem tych przepisów. Po tej prezentacji odbyła się dyskusja panelowa skupiająca się na tym, jak utrzymać równe szanse dla warsztatów samochodowych. W panelu wzięli udział Mark Nicklas, szef działu mobilności w Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego Komisji Europejskiej, Laurianne Krid z FIA Region I, Jeremy Smith z Belron i Jan-Willem van der Linden z CECRA. Dyskusje toczyły się wokół roli ram prawnych w utrzymaniu konkurencyjności wśród uczestników rynku wtórnego. Podczas gdy przepisy sektorowe dotyczące dostępu do danych pozostają przedmiotem dyskusji w Komisji, paneliści podkreślili priorytetowe znaczenie regulacji dotyczących bezpiecznego dostępu do diagnostyki pokładowej (OBD) i zapewnienia bezpiecznego montażu części zamiennych. CLEPA wzywa do przyjęcia przepisów sektorowych i popiera zamiar Komisji, aby uregulować bezpieczny dostęp do OBD tylko wtedy, gdy obejmuje on wszystkie interfejsy pojazdu. Osiągnięto konsensus w sprawie konieczności stworzenia jasnych przepisów w celu utrzymania konkurencji i wyboru konsumentów, przy czym regulacje RMI i MVBER okazały się podstawowymi filarami o zwiększonym znaczeniu w przyszłości.
Frank Schlehuber, starszy konsultant CLEPA ds. rynku, zamknął 15. edycję konferencji optymistycznym akcentem, stwierdzając: „Jesteśmy na dobrej drodze w kierunku zrównoważonego rozwoju, a technologie takie jak sztuczna inteligencja odgrywają kluczową rolę w upraszczaniu procesów na rzecz ekologicznej i cyfrowej transformacji. Skupienie się Komisji na sformułowaniu nowego rozporządzenia w sprawie bezpiecznego dostępu do OBD sygnalizuje postęp, jednak wyzwaniem pozostaje rozszerzenie tego ogólnego rozwiązania na wszystkie dostępne interfejsy pojazdów. Zachęcam wszystkich do opowiadania się za bezpiecznym i sprawiedliwym dostępem do interfejsów pojazdów, niezbędnym do utrzymania ekologicznego i konkurencyjnego, a także przystępnego cenowo i przyjaznego dla konsumentów ekosystemu mobilności w Europie„.
Aby wyświetlić treść poprawnie zaakceptuj pliki cookies.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych). Więcej informacji na www.sdcm.pl.
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja w odwrocie. Europa traci fabryki, a tysiące ludzi pracę

Zwolnienia grupowe, bankructwa, ucieczka kapitału. Co dzieje się z przemysłem, który przez dekady był fundamentem gospodarki Europy?Branża motoryzacyjna w Europie, przeżywa poważny kryzys. Zamiast nowych inwestycji – fala zamknięć fabryk. Zamiast zatrudniania – grupowe zwolnienia. Zamiast konkurencyjnej Europy – produkcja

Nowy Członek SDCM – Yanosik

Z ogromną radością witamy w gronie członków SDCM Yanosika. Yanosik to innowacyjny system wspierający kierowców w bezpiecznej i komfortowej jeździe. Od kilkunastu lat stanowi najpopularniejsze tego typu rozwiązanie na polskim rynku motoryzacyjnym. Aplikacja i urządzenia Yanosik dostarczają w czasie rzeczywistym