Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Produkcja części motoryzacyjnych – niepewność w obliczu malejących zysków

CLEPA i McKinsey & Company przedstawiły najnowsze spostrzeżenia na temat kondycji i nastrojów europejskiego przemysłu motoryzacyjnego w ramach Pulse Check. To przeprowadzane dwa razy do roku badanie zapewnia kompleksowe spojrzenie na klimat biznesowy sektora, trendy, bieżące wyzwania i możliwości.

Niepewność w czasach przemian

Europejski przemysł motoryzacyjny, będący istotnym filarem gospodarki UE, musi sprostać zmienności i niepewności jakie serwują mu zarówno klienci jak i dostawcy. Pomimo znacznych przeciwności branża zachowuje ostrożny optymizm radząc sobie z wyzwaniami i opracowując strategię transformacji.
Wysoki poziom niepewności związany z nowymi projektami i popytem na pojazdy elektryczne w Europie, w połączeniu z presją ze strony producentów pojazdów (OEM) na obniżenie kosztów i obawami o konkurencyjność UE, przyczyniają się do pogorszenia nastrojów biznesowych w sektorze. W wyniku tych wyzwań 25% producentów części przewiduje, że będzie działać na marginalnych lub ujemnych poziomach rentowności, podczas gdy tylko 37% spodziewa się rentowności powyżej 5%. Prawie połowa (47%) badanych spodziewa się wzrostu przychodów w 2024 r., 31% spodziewa się natomiast spadku.
– Perspektywy dla branży producentów części motoryzacyjnych pogorszyły się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Podczas gdy niektórym producentom części udało się strukturalnie poprawić swoją bazę kosztową podczas COVID-19 i są teraz w stanie czerpać z tego korzyści, większość nadal stoi przed poważnymi wyzwaniami. Kluczowymi obawami są wysoka niepewność co do przyszłego rozwoju rynku i przejścia na pojazdy elektryczne – wskazuje Lukas Michor, z firmy McKinsey.
Badanie Pulse Check ujawnia, że producenci części stoją w obliczu trudnych negocjacji cenowych z producentami samochodów (OEM), a 74% z nich wskazuje niewystarczające rekompensaty producentów samochodów jako najpilniejsze wyzwanie operacyjne. Kolejne pozycje zajęły: redukcja popytu (52%), zakłócenia w łańcuchu dostaw (24%) i przenoszenie się producentów części do innych branż (20%). Odpowiednio, 70% respondentów priorytetowo traktuje zaangażowanie się w renegocjacje handlowe z klientami OEM w celu zrównoważenia inflacyjnych kosztów produkcji.
Benjamin Krieger, sekretarz generalny CLEPA, podkreśla obawy sektora: Ponad połowa europejskich producentów części obawia się, że koszty produkcji obniżają konkurencyjność UE, a 65% sektora działa na poziomach rentowności, które nie są wystarczające do utrzymania inwestycji. Pogorszenie nastrojów na obu tych frontach w porównaniu do sytuacji sprzed sześciu miesięcy podkreśla potrzebę zwiększenia konkurencyjności UE.

Perspektywy wzrostu gospodarczego i alokacji zasobów

Badanie podkreśla również strategiczne wyzwania, w tym malejącą konkurencyjność UE ze względu na wysokie koszty produkcji (54%) i szybsze wdrażanie technologii w innych regionach (39%). Prognozy wskazują na skromne perspektywy wzrostu przewagi biznesu z Chin, przy czym tylko 31% badanych spodziewa się znacznego udziału tego rynku w przyszłych obrotach firm. Konkurencyjność kosztowa i cykle rozwoju produktów są również przedmiotem szczególnej troski dostawców działających w Chinach.
W odpowiedzi na rosnące wyzwania, producenci części intensyfikują alokację zasobów w kierunku badań i rozwoju oraz działalności produkcyjnej, jednocześnie usprawniając wzrost celów wydajności. Dodatkowo, 58% respondentów identyfikuje optymalizację materiałów i komponentów jako klucz do osiągnięcia zoptymalizowanej struktury kosztów, podczas gdy 54% podkreśla znaczenie wzrostu wydajności w produkcji.
Trudności we wdrażaniu wymagań producentów pojazdów (24%) i zgodność z celami w zakresie emisji (22%) to strategiczne obawy mniejszej części łańcucha dostaw. Cele redukcji emisji CO2 są jednak głównym wyzwaniem dla całej branży, a 52% badanych uważa wymagane zmiany w łańcuchu dostaw i śladzie produkcyjnym za najistotniejsze wyzwanie.
Badanie ujawniło również potrzebę zatrudniania i rozwijania wykwalifikowanych pracowników, w tym inżynierów oprogramowania. Dwie trzecie dostawców części obecnie przekwalifikowuje swoich pracowników lub planuje to zrobić, co wskazuje na proaktywną reakcję na kwestię zasobów ludzkich.
– Jest to kolejne badanie pokazujące, że branża przechodzi transformację, która odbywa się w mocno niesprzyjających warunkach. Europa musi stworzyć warunki dla zapewnienia dalszej konkurencyjności rodzimego przemysłu motoryzacyjnego. Myślę, że nastroje w branży byłyby lepsze, gdybyśmy w Europie, wzorem USA czy Chin, mieli holistyczną strategię przemysłową, która pozwoliłaby nie tylko osiągnąć zakładane cele klimatyczne, ale także rozwinąć potencjał gospodarczy Starego Kontynentu – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, członek Zarządu CLEPA.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych). Więcej informacji na www.sdcm.pl.

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Nowy Członek SDCM – EPROS

Niezwykle miło nam poinformować, że do SDCM dołączyła kolejna firma – EPROS. Witamy na pokładzie! Drukarnia EPROS to firma z wieloletnim doświadczeniem i ugruntowaną pozycją na rynku poligraficznym, działająca nieprzerwanie od 1989 roku. Od 2002 roku specjalizuje się w kompleksowej obsłudze

Nowy Członek SDCM – DMS7

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – DMS7. Dziękujemy za zaufanie! Firma DMS7, z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem na rynku, specjalizuje się w sprzedaży nowych oraz regenerowanych części i podzespołów do manualnych i automatycznych skrzyń biegów. Szczególne miejsce w ofercie zajmuje