Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Największa utrata miejsc pracy w branży motoryzacyjnej od czasu pandemii

Europejski sektor producentów części motoryzacyjnych zmaga się z największym od czasów pandemii COVID-19 spadkiem zatrudnienia. Z najnowszych badań i analiz CLEPA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych) wynika, że od 2020 roku w tej branży ubyło około 86 tysięcy miejsc pracy.

Niesprawdzone prognozy

Chociaż prognozy wskazywały na utworzenie ponad 100 tysięcy nowych stanowisk do 2025 roku, rzeczywistość zweryfikowała te przewidywania i przyniosła całkowitą utratę niemal 56 tysięcy miejsc pracy. Z przewidywanych miejsc pracy w łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych powstało zaledwie 20%. Od 2020 roku stworzono jedynie 29 tysięcy nowych stanowisk, z czego około 19 tysięcy związanych jest z technologiami pojazdów elektrycznych.
Co gorsza, tylko w pierwszym półroczu 2024 roku ogłoszono likwidację kolejnych 32 tysięcy stanowisk, co przewyższa nawet najgorsze okresy pandemii. To niepokojący sygnał, świadczący o tym, że największe uderzenie w sferę zatrudnienia może dopiero nadejść. Straty te są wynikiem spadku popytu, rosnących kosztów produkcji oraz opóźnień w inwestycjach w nowe technologie.
Najnowsze dane to wyraźny sygnał alarmowy. Przemysł motoryzacyjny będący filarem europejskiej gospodarki stoi na rozdrożu. Aby chronić miejsca pracy, przyspieszyć bliźniaczą transformację i odzyskać naszą globalną konkurencyjność, potrzebujemy dostosowania przepisów. Oznacza to otwartość na nowe technologie w standardach dot. emisji CO2, zapewnienie uczciwego dostępu do danych pojazdów i ogólne wzmocnienie gospodarki UE. Bez zdecydowanych działań Europa ryzykuje utratę swojej pozycji lidera w sektorze motoryzacyjnym – ostrzega sekretarz generalny CLEPA, Benjamin Krieger.
Według informacji prasowej CLEPA, najbardziej dotknięte zwolnieniami zostały Niemcy odpowiadające za 60% zredukowanych miejsc pracy w Europie ogółem, z prognozowaną likwidacją niemal 52 tysięcy stanowisk od 2020 roku do dziś.

Europejska motoryzacja hamuje i traci pozycję

Według ekspertów zyski w branży dostaw motoryzacyjnych pozostają zbyt niskie, aby wspierać kluczowe inwestycje potrzebne do zielonej i cyfrowej transformacji, co zagraża europejskiemu przywództwu w dziedzinie innowacji w motoryzacji.
Stan łańcucha dostaw w branży motoryzacyjnej ma kluczowe znaczenie nie tylko dla samego sektora, ale także dla konkurencyjności przemysłowej Europy. Spadająca rentowność w całej branży, zmniejszające się inwestycje zagraniczne i presja na realizację ambitnych celów zielonej oraz cyfrowej transformacji stawiają dostawców motoryzacyjnych w trudnej sytuacji. Jak informuje CLEPA, tylko szybkie działania decydentów mogą uchronić przyszłość europejskiego sektora motoryzacyjnego i zapobiec dalszej erozji jego konkurencyjności.

Wyzwania i przyszłość europejskiego przemysłu motoryzacyjnego

Sektor motoryzacyjny, który od lat stanowił fundament europejskiej gospodarki, stoi obecnie w obliczu bezprecedensowego kryzysu. Przemysł ten jest jednym z kluczowych filarów przemysłowej potęgi Europy, generując poprzez rozległy łańcuch dostaw miliony miejsc pracy zarówno bezpośrednio jak i pośrednio. Jednym z kluczowych czynników wpływających na pogorszenie sytuacji w branży jest spadek popytu na tradycyjne samochody spalinowe, który nasilił się w wyniku rosnących kosztów surowców i energii. Europejski rynek samochodowy zmaga się z rosnącą konkurencją, zwłaszcza z Azji, gdzie producenci oferują bardziej przystępne cenowo pojazdy elektryczne, a rządy silnie wspierają rozwój lokalnych marek.
Choć Unia Europejska postawiła sobie ambitne cele dotyczące dekarbonizacji transportu i cyfrowej transformacji, to brak spójnej strategii wspierającej przemysł sprawia, że dostawcy motoryzacyjni mają trudności z dostosowaniem się do dynamicznie zmieniającego się rynku. Wiele firm nie jest w stanie sfinansować niezbędnych inwestycji w nowoczesne technologie, co dodatkowo osłabia ich pozycję konkurencyjną.
Europejski przemysł potrzebuje regulacji, które będą sprzyjały innowacjom i wspierały przedsiębiorstwa w dostosowywaniu się do nowych warunków rynkowych. Sektor wymaga przede wszystkim technologicznej otwartości w przepisach dotyczących emisji CO2 oraz wsparcia finansowego, które umożliwi przyspieszenie transformacji cyfrowej i ekologicznej.
Jeśli Europa nie podejmie zdecydowanych działań, istnieje realne ryzyko, że utraci swoją pozycję lidera w przemyśle motoryzacyjnym. Potrzebne są przede wszystkim konkretne kroki polityczne, które pozwolą przyspieszyć przemianę sektora. Transformacja w kierunku zeroemisyjnej mobilności jest nieunikniona, ale musi być realizowana w sposób, który zapewni wsparcie dla branży i jej pracowników. Dostosowanie regulacji, większe inwestycje w badania i rozwój oraz wsparcie dla innowacyjnych technologii to klucz do tego, by Europa mogła pozostać w grze. To, co obecnie obserwujemy, to walka o przyszłość europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, a stawką są miliony miejsc pracy oraz konkurencyjność całej gospodarki. Europejska branża motoryzacyjna stoi przed najważniejszym wyzwaniem w historii. Decyzje podjęte w tej kadencji władz w Brukseli zadecydują o jej przyszłości na dziesięciolecia. Jak Europa poradzi sobie z tym kryzysem? Na odpowiedź musimy czekać, ale jedno jest pewne – nie mamy czasu do stracenia – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych). Więcej informacji na www.sdcm.pl.

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Sztuczna inteligencja za kierownicą

Sztuczna inteligencja (AI) staje się jednym z kluczowych elementów nowoczesnej motoryzacji, zmieniając sposób projektowania, produkcji i użytkowania pojazdów. W odpowiedzi na te zmiany, Europa podejmuje kroki w celu uproszczenia regulacji dotyczących AI, co może przynieść korzyści polskim firmom motoryzacyjnym. Nowoczesne

Nowy Członek SDCM – FORVIA Faurecia Polska

Witamy FORVIA Faurecia Polska w gronie Członków SDCM! Dziękujemy za zaufanie i cieszymy się na wspólną współpracę. FORVIA Faurecia Polska jest częścią globalnej Grupy FORVIA, powstałej z połączenia dwóch liderów technologii motoryzacyjnych: Faurecia i HELLA. Obecnie Grupa FORVIA to siódmy