Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Samochody i części będą żyć dłużej – nowe przepisy UE

Jesteśmy o krok od przyjęcia nowych, przełomowych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym. W lipcu komisje ENVI (Środowisko) i IMCO (Rynek Wewnętrzny) przegłosowały projekt nowego rozporządzenia o pojazdach wycofanych z eksploatacji (End-of-Life Vehicles, ELV). Głosowanie plenarne odbędzie się we wrześniu. Na szczęśliwym zakończeniu prac nad przepisami skorzystają setki milionów kierowców w UE, przedsiębiorcy z niezależnego rynku motoryzacyjnego, ale przede wszystkim środowisko.

UE: Auto do naprawy to nie odpad – czas na regenerację części

To duży krok w stronę bardziej zrównoważonej, konkurencyjnej i dostępnej motoryzacji w Europie – i jednocześnie znakomita wiadomość dla niezależnych warsztatów, dystrybutorów części i milionów kierowców.

Dzisiejsze głosowanie to sukces: przyjęty kompromis promuje gospodarkę obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym. Wzmacnia bezpieczeństwo surowcowe, chroni środowisko i wspiera zrównoważony rozwój – powiedział Jens Gieseke, współautor sprawozdania i eurodeputowany z Niemiec.

Jednym z kluczowych elementów nowego rozporządzenia ELV jest dokładne określenie momentu, w którym pojazd rzeczywiście staje się odpadem. Wersja zaproponowana pierwotnie przez Komisję Europejską zakładała, że samochody, które mogły być naprawione i dalej użytkowane, były by przedwcześnie uznawane za odpady – co blokowało możliwość ich naprawy, demontażu na części czy też odsprzedaży. Teraz może się to zmienić.

Samochód, który da się naprawić, nie będzie już traktowany jako odpad. To oznacza mniej niepotrzebnych złomowań, mniej marnotrawstwa i więcej możliwości dla niezależnych warsztatów i niezależnego rynku motoryzacyjnego ogółem.

FIGIEFA, organizacja reprezentująca europejski niezależny rynek części i usług motoryzacyjnych, mocno poparła nowe regulacje:

To kluczowy krok na rzecz otwartego i konkurencyjnego ekosystemu motoryzacyjnego, który zapewnia uczciwe zasady gry między producentami pojazdów a niezależnymi operatorami – czytamy w oświadczeniu.

Części regenerowane – domykany obieg zamknięty w motoryzacji

Drugą bardzo ważną zmianą są nowe przepisy dotyczące części regenerowanych, czyli np. turbosprężarek, rozruszników czy alternatorów, które po przywróceniu właściwości użytkowych wracają na rynek jak nowe. Do tej pory tzw. rdzenie (części bazowe) były często, zwłaszcza w Polsce, uznawane za odpady, co generowało ogromne problemy logistyczne i prawne dla firm. Nowe przepisy to zmieniają – części regenerowane zyskują należny im status jako element gospodarki cyrkularnej.

Regeneracja części to nie fanaberia, a konieczność – ekologiczna i ekonomiczna. Tymczasem firmy nadal duszą się w absurdach prawnych, gdzie użyteczny rdzeń uznawany jest za odpad, co skutecznie blokuje rozwój tej branży w Polsce. To sabotaż dla środowiska i rodzimego przemysłu. Projektowane przepisy UE, zwłaszcza w ramach ELV, wreszcie zaczynają to naprawiać – jasno definiując, czym jest część regenerowana i jak należy ją traktować. Jeśli politycy nie zlekceważą tego momentu, możemy utrzymać tysiące miejsc pracy i realnie zmniejszyć ślad węglowy sektora. Czas skończyć z hipokryzją: nie będzie zielonej Europy bez prawdziwego wsparcia dla regeneracji – mówi Tomasz Bęben, prezes zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Koniec z „planowanym postarzaniem” aut

Nowe brzmienie rozporządzenia zakazuje także aktualizacji oprogramowania, które blokują naprawy lub wymianę części. To reakcja na powszechną krytykę praktyk, które sztucznie skracają cykl życia pojazdu. Dodatkowo, w ciągu 6 lat nowe pojazdy będą musiały zawierać co najmniej 20% plastiku z recyklingu, a w dalszej perspektywie – nawet 25%. Przewidziano także badania nad podobnymi wymaganiami dla stali i aluminium.

Co dalej?

Projekt został przyjęty przez komisje Parlamentu Europejskiego 79 głosami „za” i trafi teraz pod głosowanie plenarne w dniach 8–11 września 2025 r. Po zatwierdzeniu przez Parlament rozpoczną się negocjacje trójstronne z Radą UE i Komisją Europejską (tzw. trilogi), które wyłonią ostateczny kształt przepisów.


Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).


Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Chip, chip, hurra – Europa z kolejnymi deklaracjami ws. półprzewodników

29 września 2025 roku w Brukseli wszystkie 27 państw członkowskich Unii Europejskiej przyjęło Deklarację Semiconductor Coalition Europe. To wspólny polityczny sygnał, że Europa zamierza wzmocnić swój sektor półprzewodników i przygotować grunt pod Chips Act 2.0. Ponad 75 firm, organizacji i