Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Odwołanie od wyroku, na które czeka motoryzacja

Do 23 lutego Komisja Europejska ma czas by odwołać się od wyroku Sądu Unii Europejskiej z 13 grudnia 2018 r. Jeżeli tego nie zrobi, producenci pojazdów będą musieli dużo wcześniej niż zakładano spełnić surowsze normy emisji tlenków azotu. Odbije się to nie tylko na produkcji około 7,5 miliona pojazdów, ale i na producentach części i komponentów w nich montowanych.

Ważny wyrok

Dla normy Euro 6 dopuszczalną wartość emisji tlenków azotu określono pierwotnie na 80 mg/km W 2016 roku na mocy przepisów rozporządzenia 2016/646 Komisja Europejska stosując współczynniki korygujące podniosła dopuszczalne emisje dotyczące zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów spełniających normę Euro 6. Ustaliła, że nieprzekraczalna wartość emisji tlenków azotu w trakcie badań w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE) powinna wynosić w okresie od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. 168 mg/km, a od dnia 1 stycznia 2020 r. 120 mg/km.
Sąd 13 grudnia 2018 r. uznał, że Komisja nie miała do tego prawa. W przypadku braku odwołania, od dnia 23 lutego 2020 r. wszystkie pojazdy będą więc musiały osiągnąć taki poziom emisji tlenków azotu, jaki ma zastosowanie w badaniach wg. nowej procedury.

Konsekwencje, konsekwencje …

Jaki ma to wpływ na europejski przemysł motoryzacyjny? Ogromny. Miliony samochodów nie będą mogły być wprowadzane do obrotu po lutym 2020 r. ponieważ nie uzyskają homologacji typu. Najprawdopodobniej zobaczymy wtedy więcej obrazków tysięcy pojazdów zaparkowanych na wynajętych lotniskach etc. jakie widzieliśmy w drugiej połowie 2018 r. Produkcja i zatrudnienie w zakładach producentów pojazdów oraz producentów części i komponentów w nich montowanych może drastycznie spaść.

Jest to trochę jak zmiana zasad gry w trakcie jej trwania. Z punktu widzenia ekologii z wyrokiem można by się zgodzić a nawet z niego cieszyć, jednak przemysł motoryzacyjny nie jest przygotowany na skrócenie okresu dostosowania się do bardziej restrykcyjnych norm i zostanie niejako ukarany za błędy, które być może miały miejsce po stronie Komisji Europejskiej. Problemy z tym związane mogą nałożyć się na te, które czekają motoryzację np. w przypadku twardego Brexitu i doprowadzą do zapaści branży motoryzacyjnej, w tym także oczywiście w Polsce, gdzie przemysł motoryzacyjny pod względem wartości produkcji zajmuje drugie miejsce

wskazuje Alfred Franke. Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych 

Wiele państw członkowskich w tym Niemcy, Czechy, Węgry czy Polska zgłaszało swoje obawy związane z brakiem odwołania od wyroku. Jak na razie jednak Komisja Europejska nie podjęła decyzji w tym zakresie, a przynajmniej się nią nie podzieliła.
Termin na odwołanie to 23. lutego. Z uwagi na to, że wypada on w sobotę, jest przesunięty na pierwszy dzień roboczy po nim. 25. lutego przyniesie więc rozstrzygnięcie tej ważnej sprawy.
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Zielona mobilność Europy zderza się z rzeczywistością gospodarczą

Unijne plany zakładające wprowadzenie od 2035 roku obowiązku sprzedaży wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych właśnie przechodzą przegląd. Jednak za tą debatą kryje się szersze pytanie – jak Europa może utrzymać swoją globalną konkurencyjność i przemysłowe znaczenie w czasach głębokiej transformacji klimatycznej? Czy

Obowiązkowe elektryczne floty w UE – dobre intencje, złe skutki?

Czy zielona transformacja europejskiego transportu może wywołać efekt domina, który zachwieje filarami codziennej mobilności, zaopatrzenia i napraw? Zgodnie z toczącymi się dyskusjami w Brukseli, może to być jeden z możliwych scenariuszy. W marcu 2025 roku Komisja Europejska opublikowała komunikat w

Nowy Członek SDCM – RINDMANN Polska Sp. z o.o.

Z przyjemnością ogłaszamy, że do grona SDCM dołączyła kolejna, dynamicznie rozwijająca się firma – RINDMANN Polska! To firma specjalizująca się w dystrybucji zarówno regenerowanych, jak i nowych części zamiennych dla branży motoryzacyjnej. Jej działalność opiera się na wieloletnim doświadczeniu oraz