Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Niemiecka rEVolta wagi ciężkiej

W drugiej połowie stycznia Rada UE i Parlament Europejski zawarły wstępne porozumienie w sprawie rozporządzenia na temat dekarbonizacji sektora transportowego. Według niego do 2030 r. emisje CO2 z transportu ciężkiego mają spaść o 45%, do 2035 r. o 65%, a do 2040 – o 90%. Porozumienie to musi zostać zatwierdzone przez przedstawicieli państw członkowskich w Radzie (Coreper) oraz Komisji Środowiska w Parlamencie Europejskim. I tu pojawia się problem. Na finiszu Niemcy znów protestują, a głosowanie, które miało odbyć się w środę 7 lutego, zostało przeniesione na 9 lutego z obawy na brak większości. Razem z Niemcami wahają się inne państwa.

Przesiadka na elektryczne ciężarówki wywołuje sprzeciw

Choć inaczej niż w przypadku pojazdów osobowych europejski legislator nie zdecydował się na 100% zakaz to i tak 90% od 2040 roku oznacza, że będzie można sprzedawać praktycznie wyłącznie pojazdy bateryjne i wodorowe, a to wywołuje obawy wielu branż, ekspertów i polityków.
Głosowanie zostało przełożone na piątek – powiedział w środę dziennikarzom rzecznik niemieckiego rządu Steffen Hebestreit dodając, że w piątek będzie mógł poinformować, jakie będzie stanowisko Niemiec.
Rządzącej Niemcami koalicji nie udało się wypracować wspólnego stanowiska w tej sprawie, więc kraj ten musiałby wstrzymać się od głosowania. Liberalna FDP, która stoi na czele niemieckiego ministerstwa transportu, jest zdecydowanym zwolennikiem otwartości technologicznej, twierdząc, że nie powinno się zakazywać produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi, ponieważ mogłyby one być wykorzystywane w sposób neutralny dla klimatu dzięki paliwom alternatywnym. Jaka będzie decyzja Niemiec przekonamy się już za chwilę. Niemniej prezydencja belgijska bojąc się blokującej mniejszości przełożyła termin glosowania. 
Déjà vu, tak można opisać sytuację z głosowaniem ws. norm emisji dla ciężarówek. Prawie rok temu mieliśmy identyczną sytuację z normami dla pojazdów osobowych. Wówczas także niespodziewanie na samym finiszu Niemcy zaciągnęły hamulec przy poparciu innych państw członkowskich, m.in. Polski, Włoch i Bułgarii. W efekcie głosowanie nad tym tematem zdjęto z porządku obrad. Finalne porozumienie objęło obietnicę, że Komisja Europejska wystąpi z propozycją, która zagwarantuje możliwość sprzedaży pojazdów napędzanych paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r. Pewnie podobnie skończy się obecnie – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA.
Neutralność technologiczna kluczem do dekarbonizacji transportu ciężkiego
Przed dalszymi pracami w ramach Coreperu CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) podkreśla znaczenie otwartego na technologię podejścia w dyskusji na temat unijnych norm CO2 dla pojazdów ciężkich.
Jesteśmy zaangażowani w regulacje otwarte na technologię, które są najskuteczniejszym i najbardziej wydajnym sposobem regulowania emisji CO2 z transportu. Dostawcy branży motoryzacyjnej zachęcają do podjęcia kroków mających na celu ściślejsze dostosowanie przepisów do tych zasad. Stanowisko to konsekwentnie podtrzymywaliśmy przez ostatnie lata, nie tylko w przypadku samochodów osobowych, dostawczych, ale także w przypadku ciężarówek – wskazuje sekretarz generalny CLEPA Benjamin Krieger.
Jak dodaje, zdolność do wykorzystania wszystkich technologii, począwszy od rozwiązań w zakresie elektryfikacji, w tym naczep elektrycznych, paliw odnawialnych i wodoru, ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych i wspierania innowacji w przemyśle motoryzacyjnym.
Z zadowoleniem przyjmujemy terminowe porozumienie obejmujące te rozważania oraz postęp w zakresie już uzgodnionych kroków w kierunku dalszego rozwoju rozporządzenia w sprawie homologacji typu pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami odnawialnymi – podkreśla Benjamin Krieger.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych). Więcej informacji na www.sdcm.pl.

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Europa w oparach absurdu – hybrydy na celowniku regulacji!

Unia Europejska chce zepchnąć hybrydy plug-in na boczny tor – mimo że są na ten moment jednym z najskuteczniejszych narzędzi do redukcji emisji CO₂. Branża motoryzacyjna ostrzega: to błąd, który może kosztować nas miejsca pracy, inwestycje i postęp. Co to

Zamykane fabryki przysłaniają unijną transformację mobilności

Rok 2025 przynosi kolejne fale zwolnień i bankructw w europejskim sektorze dostawców motoryzacyjnych. Choć Unia Europejska stawia na zieloną i cyfrową transformację, jej fundament – sieć firm dostarczających części i technologie – chwieje się w posadach. Eksperci ostrzegają: bez radykalnych

Sztuczna inteligencja za kierownicą

Sztuczna inteligencja (AI) staje się jednym z kluczowych elementów nowoczesnej motoryzacji, zmieniając sposób projektowania, produkcji i użytkowania pojazdów. W odpowiedzi na te zmiany, Europa podejmuje kroki w celu uproszczenia regulacji dotyczących AI, co może przynieść korzyści polskim firmom motoryzacyjnym. Nowoczesne