Załączniki

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego, odpowiedzialnych łańcuchów dostaw i sprawiedliwej transformacji dla pracowników i społeczności. Przy 30 miliardach euro rocznych inwestycji w badania i rozwój oraz 1,7 miliona miejsc pracy w UE, branża ta jest kluczowym motorem zmian w regionie.

Cztery filary zrównoważonego rozwoju

🚗 Działania na rzecz klimatu: Branża dąży do neutralności klimatycznej w działaniach w Europie do 2040 r. oraz w całym łańcuchu wartości do 2050 r.. Obejmuje to także ograniczenie zużycia wody w obszarach narażonych na jej niedobór.

♻️ Gospodarka obiegu zamkniętego: Celem jest zero odpadów na składowiskach do 2030 r. poprzez rozwój regeneracji komponentów i pozyskiwanie 25% krytycznych surowców z recyklingu, co wydłuży cykl życia części motoryzacyjnych.

🌍 Odpowiedzialny łańcuch dostaw: Ograniczenie zależności od surowców krytycznych, ochrona praw człowieka i wdrażanie zrównoważonych praktyk zakupowych dla budowy odpornego i etycznego łańcucha dostaw.

👩‍🏭 Sprawiedliwa transformacja: Zagwarantowanie udziału co najmniej 5% pracowników w szkoleniach podnoszących kwalifikacje do 2030 r., wspieranie różnorodności w miejscu pracy i wzmacnianie więzi z lokalnymi społecznościami.

Benjamin Krieger, Sekretarz Generalny CLEPA, podkreśla znaczenie tych działań:

W czasach bezprecedensowych wyzwań dostawcy motoryzacyjni w Europie nieustannie wyznaczają kierunek zrównoważonej transformacji. Nasza branża funkcjonuje w wysoce zintegrowanym, globalnym łańcuchu wartości. Aby utrzymać ten impet, potrzebujemy konkurencyjnych warunków inwestycyjnych i neutralności technologicznej. Manifest Zrównoważonego Rozwoju wytycza jasną, konkretną ścieżkę do neutralności klimatycznej, efektywnego gospodarowania zasobami oraz transformacji rynku pracy – zapewniając Europie pozycję światowego lidera w zielonych innowacjach.

Wyniki już teraz są imponujące – ale przed nami kolejne wyzwania

Branża już teraz osiąga konkretne efekty. 29 największych dostawców motoryzacyjnych w Europie zmniejszyło emisję CO₂ o 8,4% między 2022 a 2023 rokiem. W 2022 r. udało się poddać recyklingowi i odzyskać 85,8% odpadów produkcyjnych oraz sprzedać 1,5 miliona regenerowanych komponentów, co pozwoliło uniknąć 807 kiloton emisji CO₂ – to jakby usunąć z dróg 175 000 samochodów na cały rok!

Mimo tych sukcesów, potrzebne są dalsze działania regulacyjne. CLEPA wzywa do technologicznie neutralnych polityk, które wspierają innowacje zamiast obciążać firmy nadmiernymi wymaganiami raportowymi. Przepisy powinny zachęcać do nowatorskich rozwiązań, zamiast je utrudniać.

Wizja przyszłości

Obecne dane jasno pokazują, że europejski sektor dostaw części motoryzacyjnych jest gotowy na przyszłość opartą na zrównoważonym rozwoju, ale wymaga wsparcia ze strony polityki gospodarczej. Warto zauważyć, że produkcja pojazdów elektrycznych generuje od 50% do 90% emisji CO₂ w cyklu życia pojazdu – głównie z powodu energochłonnego procesu produkcji baterii. Dlatego kluczowe będzie inwestowanie w technologie zmniejszające ślad węglowy materiałów, recykling baterii oraz innowacyjne podejście do ekoprojektowania.

Równocześnie, 70% kosztu produkcji samochodu pochodzi od producentów części i komponentów, co pokazuje, jak istotna jest współpraca całego łańcucha wartości. Jeśli UE chce pozostać liderem zielonej mobilności, musi wdrożyć realne mechanizmy wspierające transformację, w tym fundusze na badania nad nowymi materiałami oraz systemy ulg dla firm wdrażających niskoemisyjne technologie.

Europejski przemysł dostaw motoryzacyjnych stoi u progu największej transformacji w swojej historii. Wprowadzenie gospodarki obiegu zamkniętego, poprawa efektywności energetycznej oraz minimalizacja śladu węglowego to nie tylko ekologiczne priorytety, ale również kluczowe czynniki konkurencyjności. Warto zauważyć, że przemysł motoryzacyjny odpowiada za 32% wszystkich inwestycji w badania i rozwój w UE, co czyni go liderem innowacji. Produkcja nowoczesnych pojazdów wymaga ponad 30 000 komponentów, co pokazuje, jak skomplikowany i zglobalizowany jest łańcuch dostaw. Zwiększenie lokalnej produkcji surowców i komponentów poprzez recykling i rozwój nowych technologii może znacząco zmniejszyć zależność Europy od importu, co podniesie odporność rynku na globalne zawirowania. Przyszłość europejskiego sektora dostaw części motoryzacyjnych zależy od dynamicznej współpracy między przemysłem, decydentami i społecznościami. Potrzebne są długoterminowe strategie wsparcia innowacji oraz regulacje promujące zrównoważony rozwój, które nie będą ograniczać konkurencyjności, lecz pobudzać inwestycje w nowoczesne technologie.wskazuje Tomasz Bęben, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA.


Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem