Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Innowacje w Motoryzacji – Perspektywa Europejska i Polska

Branża motoryzacyjna jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki, który wciąż ewoluuje dzięki nowym technologiom. Wydarzenia takie jak konkurs Drive to Innovate w Warszawie oraz CLEPA Innovation Awards w Brukseli doskonale pokazują, jak innowacje w duchu zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji przekształcają przemysł motoryzacyjny, kształtując jego przyszłość.

Motoryzacja jutra

Współczesny samochód to owoc współpracy wielu firm produkcyjnych, wyspecjalizowanych w różnych technologiach. Aż 80% komponentów samochodu wytwarzanych jest przez niezależnych producentów części, a pozostałe 20% przez firmy produkujące pojazdy. Współczesny samochód spalinowy może zawierać około 1000 mikroprocesorów, podczas gdy pojazd elektryczny będzie ich miał dziesięciokrotnie więcej. Każdy z tych mikroprocesorów jest mini-komputerem, którego moc przekracza tę używaną w superkomputerach wysyłanych w misjach kosmicznych przez NASA. Współczesna motoryzacja nie tylko staje się bardziej zaawansowana, ale również wymaga coraz bardziej precyzyjnych i technologicznie zaawansowanych rozwiązań.

By dalej liczyć się w grze firmy z Europy muszą stawiać na innowacje. Podkreślił to w szeroko komentowanym raporcie Mario Draghi. Motoryzacja historycznie wydawała od zawsze znaczne kwoty na badania i innowacje. Producenci części motoryzacyjnych przeznaczają ok 5-10% swoich przychodów na działania związane z badaniami i rozwojem. Dość wspomnieć, że rocznie rejestrują oni prawie 40 tysięcy patentów, co pokazuje, jak innowacyjny jest to sektor.

Polska na Czele Innowacji: Drive to Innovate

Istotne jest zatem, by promować i celebrować osiągnięcia oraz nowatorskie rozwiązania w tej dziedzinie. Dlatego 20 listopada 2024 roku w Warszawie odbyła się premierowa edycja konkursu Drive to Innovate, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Polska branża motoryzacyjna, będąca trzecim największym sektorem przemysłowym w kraju, zatrudnia prawie 400 tysięcy osób i ma ogromny wpływ na gospodarkę. Konkurs Drive to Innovate zgromadził liderów branży, którzy zaprezentowali przełomowe rozwiązania. Wśród nich najwyżej oceniono firmy ItalcomTedgum oraz Motorro.

– Konkurs Drive to Innovate doskonale pokazał, jak polska motoryzacja wkracza w przyszłość, przodując w zakresie innowacji, które zmieniają oblicze branży. Firmy, które zaprezentowały swoje pomysły, wyznaczają nowe standardy i kształtują przyszłość tej branży w kraju i na świecie – powiedział Prezes SDCM, Tomasz Bęben.

SDCM_Drive_to_Innovate_Banery_konkursu_1200x627_UK_v4.jpg

Europejskie Innowacje: CLEPA Innovation Awards

4 grudnia 2024 roku w Brukseli CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) uczciło 65-lecie swojej działalności podczas gali CLEPA Innovation Awards. Wyróżniono 12 „Top Innovators” za ich wkład w rozwój technologii ekologicznych i cyfrowych.

Podczas wydarzenia podkreślano, jak ważne są regulacje wspierające otwartość technologiczną, ograniczanie zależności od dostawców spoza Europy oraz przyspieszenie działań na rzecz klimatu. Jak zauważył Benjamin Krieger, Sekretarz Generalny CLEPA,

– Nagrody CLEPA Innovation Awards rzucają światło na najnowsze innowacje producentów części motoryzacyjnych i podkreślają ich wyjątkowe osiągnięcia w naszej branży. Skupiając się na mobilności cyfrowej i ekologicznej, odpowiadamy na pilne potrzeby UE w zakresie transformacji praktyk biznesowych w kierunku szybszych, bardziej zaawansowanych i zróżnicowanych rozwiązań – powiedział Sekretarz Generalny CLEPA, Benjamin Krieger.

Top-Innovators-pic-2024-2-1536x1024.png

Innowacje Kluczem do Sukcesu

Polski sektor motoryzacyjny przeznaczył w 2022 roku rekordową sumę 1,4 miliarda złotych na badania i rozwój, co czyni go liderem w kraju pod względem inwestycji w R&D. Zarówno lokalne, jak i europejskie inicjatywy pokazują, że przyszłość branży zależy od wdrażania technologii odpowiadających na wyzwania współczesności.

Od inicjatyw takich jak Drive to Innovate, które podkreślają rolę Polski jako centrum innowacji, po międzynarodowe wyróżnienia CLEPA, motoryzacja zmierza w kierunku zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji, tworząc fundamenty dla przyszłości przemysłu w Europie i na świecie. Ta nie jest dla europejskiego przemysłu tak kolorowa i pewna jak jeszcze dekadę temu. Dzięki innowacjom Europa może zachować swoją pozycję w coraz bardziej konkurencyjnym świecie. Mamy droższą energię i ogólne koszty produkcji wyższe niż w Azji czy USA, ale nie brakuje nam na szczęście talentów i zaplecza inżynierskiego, które pozwoli utrzymać przewagę w kluczowych obszarach technologicznych, takich jak elektromobilność, autonomiczne systemy jazdy czy zaawansowane rozwiązania w zakresie produkcji materiałów. Europa, choć staje przed licznymi wyzwaniami, nadal ma szansę być liderem innowacji, pod warunkiem, że wykorzysta swój potencjał do budowania zrównoważonego i konkurencyjnego przemysłu przyszłości.


Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).

Załączniki

  • png Tomasz
    Data dodania: 6 grudnia 2023 13:09 Wielkość pliku: 169 KB
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Zielona mobilność Europy zderza się z rzeczywistością gospodarczą

Unijne plany zakładające wprowadzenie od 2035 roku obowiązku sprzedaży wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych właśnie przechodzą przegląd. Jednak za tą debatą kryje się szersze pytanie – jak Europa może utrzymać swoją globalną konkurencyjność i przemysłowe znaczenie w czasach głębokiej transformacji klimatycznej? Czy

Obowiązkowe elektryczne floty w UE – dobre intencje, złe skutki?

Czy zielona transformacja europejskiego transportu może wywołać efekt domina, który zachwieje filarami codziennej mobilności, zaopatrzenia i napraw? Zgodnie z toczącymi się dyskusjami w Brukseli, może to być jeden z możliwych scenariuszy. W marcu 2025 roku Komisja Europejska opublikowała komunikat w

Nowy Członek SDCM – RINDMANN Polska Sp. z o.o.

Z przyjemnością ogłaszamy, że do grona SDCM dołączyła kolejna, dynamicznie rozwijająca się firma – RINDMANN Polska! To firma specjalizująca się w dystrybucji zarówno regenerowanych, jak i nowych części zamiennych dla branży motoryzacyjnej. Jej działalność opiera się na wieloletnim doświadczeniu oraz