Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Floty szansą na rozwój Aftermarketu

W ostatnim czasie opublikowano raport opracowany przez europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) oraz Boston Consulting Group. Miał on na celu zbadanie znaczenia flot na niezależnym rynku motoryzacyjnym w okresie do 2030 r. Opracowanie identyfikuje główne czynniki wpływające na flotę, dostarczając prognozy wielkości rynku flotowego w ramach całego europejskiego aftermarketu. Raport zawiera również strategiczne rekomendacje dla graczy rynkowych.
O flotach liczb kilka
Wyniki wspomnianego raportu pokazują, że pojazdy flotowe zdobywają znaczną i ciągle rosnącą część europejskiego niezależnego rynku. Tylko pięć krajów (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Holandia i Polska) będzie dysponować w 2030 r. rynkiem części zamiennych dla flot o wartości 45 miliardów euro (~37% całego rynku części zamiennych). Jednocześnie oczekuje się, że do 2030 r. floty będą miały znacznie wyższy wskaźnik elektryfikacji (48%), a średni wiek pojazdów wyniesie ~2,9 roku.
Flotowe pojazdy stają się coraz bardziej istotne dla europejskiego rynku części zamiennych, ale to kompetencje w zakresie pojazdów elektrycznych, zwłaszcza samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych, będą kluczowe w uzyskaniu dostępu do ich serwisowania i napraw – mówi Frank Schlehuber, współautor, Senior Consultant for Market Affairs w CLEPA.
Raport zawiera strategiczne zalecenia, które mają pomóc podmiotom działającym na rynku części zamiennych w przygotowaniu się do rozwoju, z naciskiem na znaczenie wprowadzania rozwiązań dostosowanych do obsługi pojazdów elektrycznych. Autorzy opracowania wychodzą z logicznego założenia, że rosnący udział pojazdów elektrycznych (BEV) i znacznie młodsza flota będą wyzwaniem dla graczy z rynku wtórnego w obszarze rozwoju na rynku flotowym.
BCG i CLEPA zidentyfikowali kilka obszarów, które są kluczowe dla zapewnienia udziału firmy z rynku wtórnego przy obsłudze flot. Jednym z nich ma być zapewnienie umów serwisowych firmom z IAM. Tego typu umowy, umożliwiające także wybór warsztatu, zapewniłyby ochronę interesów firm z całego łańcucha wartości. Analiza pokazuje, że producenci pojazdów mają tutaj szczególnie silną pozycję ze względu na możliwość połączenia sprzedaży z kontraktami serwisowymi i uprzywilejowaną pozycję w zakresie dostępu do danych. Jednak firmy IAM nie są tutaj na straconej pozycji – przykładowo sieci warsztatowe oferują szeroki zakres usług, a do tego posiadają gęstą sieć warsztatów w porównaniu do ASO, a także mają możliwość wykonywania szybkiego wachlarzu napraw. Dystrybutorzy mogą czerpać korzyści zarówno ze swojej oferty usług dla warsztatów zrzeszonych w sieciach i kluczowych klientów, jak i zdolności do optymalizacji kosztów części dzięki ofertom pakietowym różnych marek.
Kolejnym warunkiem by firmy z rynku wtórnego mogły skorzystać na obsłudze pojazdów flotowych to zdolność diagnozy i oceny kosztów naprawy. Tego rodzaju informacje pozwolą właścicielom flot podejmować decyzje o naprawie lub kasacji pojazdu. Mogą one ich również skłonić do dokonania naprawy w ramach własnych zasobów lub też skorzystania z usług podmiotów trzecich. Tutaj także producenci pojazdów są w uprzywilejowanej pozycji z uwagi na wspomniany już wcześniej dostęp do danych.
Gracze z rynku wtórnego muszą przygotować się na rosnący biznes flotowy
Według raportu BCG i CLEPA rynek flotowy będzie intensywnie rósł do końca dekady. Wzrost ten spotęgują trendy rynkowe, zrównoważony rozwój, koncept dostępu do danych oraz transformacja mobilności.
Autorzy podają kilka działań jakie firmy z rynku wtórnego powinny podjąć by stać się liczącymi graczami w tym biznesie. Jednym z zaleceń jest oferowanie portfolio produktów dla pojazdów elektrycznych. Z racji tego, że floty mają szczególnie wysoki udział EV, gracze z IAM muszą być na to gotowi i poszerzać swoją ofertę o części i usługi dedykowane pojazdom elektrycznym.
Ze względu na niską marżowość flot autorzy sugerują także wprowadzanie portfolio produktów zorientowanych na koszty, w tym całych atrakcyjnych cenowo pakietów. Kolejnym pożądanym działaniem jest opracowywanie rozwiązań cyfrowych i przygotowanie do obsługi pojazdów połączonych. Sugeruje się także współpracę z innymi graczami z rynku wtórnego celem wzmocnienia i rozwoju wspomnianych wyżej rozwiązań.
Raport pokazuje wyraźnie, że nawet rosnąca flota pojazdów elektrycznych i młodszy park samochodowy nie wykluczają dalszego rozwoju i wzrostów firm z niezależnego rynku motoryzacyjnego. Będzie to możliwe przy wykorzystaniu ich mocnych stron i zapewnieniu ram prawnych gwarantujących niezakłóconą konkurencję na rynku. Te ważne dane bowiem pokazują, że gracze z niezależnego rynku mogą z sukcesem odnaleźć się w zmieniającej się rzeczywistości – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Pełny raport można znaleźć tutaj:
https://clepa.eu/mediaroom/fleet-vehicles-capture-larger-share-of-the-eu-aftermarket/
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 100 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Nowy Członek SDCM – EPROS

Niezwykle miło nam poinformować, że do SDCM dołączyła kolejna firma – EPROS. Witamy na pokładzie! Drukarnia EPROS to firma z wieloletnim doświadczeniem i ugruntowaną pozycją na rynku poligraficznym, działająca nieprzerwanie od 1989 roku. Od 2002 roku specjalizuje się w kompleksowej obsłudze

Nowy Członek SDCM – DMS7

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – DMS7. Dziękujemy za zaufanie! Firma DMS7, z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem na rynku, specjalizuje się w sprzedaży nowych oraz regenerowanych części i podzespołów do manualnych i automatycznych skrzyń biegów. Szczególne miejsce w ofercie zajmuje