Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Branża motoryzacyjna apeluje do rządów krajowych ws. emisji CO2

Branża motoryzacyjna apeluje do rządów krajowych ws. emisji CO2
W świetle zbliżających się dyskusji dot. redukcji emisji CO2 z pojazdów osobowych i dostawczych w KE, sygnatariusze listu otwartego rządów krajowych – CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych – którego jedynym polskim członkiem jest SDCM) i CECRA (Europejskie Stowarzyszenie Dealerów Samochodowych i Warsztatów), wzywają do stworzenia przepisów umożliwiających zieloną transformację w Europie.
Sygnatariusze listu otwarcie popierają założenia porozumienia paryskiego oraz cel osiągnięcia neutralności klimatycznej w UE, również w sektorze mobilności. Niemniej, obawiają się, że wynik głosowania nad normami emisji CO2, które miało miejsce w PE w dniu 8 czerwca 2022 r. nie równoważy potrzeb ochrony klimatu z realiami przemysłowymi, społecznymi i geopolitycznymi, przed którymi stoimy.
Według przedstawicieli branży cel 100% redukcji emisji CO2 do 2035 r.:
· Stanowi ogromne wyzwanie dla sektora motoryzacyjnego oraz rentowności kluczowych europejskich łańcuchów wartości.
· Wpłynie na zatrudnienie, co wykazano w ostatnim opracowaniu CLEPA.
· Nie uwzględnia wystarczająco różnorodności w Europie pod względem geograficznym i rozmieszczenia ludności, oczekiwanego rozwoju infrastruktury ładowania, rozwoju gospodarczego i siły nabywczej obywateli.
· Niesie ryzyko związane z ograniczeniami w dostawach surowców, wzrostem kosztów, które może skutkować zależnościami problematycznymi z punktu widzenia geostrategicznego.
· Nie ma wpływu na emisję pochodzącą z istniejących już 250 mln pojazdów. Do osiągnięcia celów klimatycznych w transporcie drogowym potrzebne są nisko- i zeroemisyjne paliwa.
Sygnatariusze wzywają do przyjęcia podejścia opartego na otwartości technologicznej:
· Obranie kierunku opartego na podejściach well-to-wheel oraz cyklu życia, który uwzględni pozytywny wkład zrównoważonych paliw odnawialnych w ochronę klimatu będzie miało ogromne znaczenie dla przemysłu, społeczeństwa i klimatu. Da również wsparcie dla dalszego rozwoju nisko- i zeroemisyjnych paliw w drodze do dekarbonizacji istniejącego parku samochodowego.
· Równie istotne jest również zachowanie otwartości na niskoemisyjne technologie z zapewnieniem ich funkcjonowania przynajmniej do 2039 r..
Rzadko kiedy mamy do czynienia z decyzjami, gdzie stawka dla ochrony klimatu, ale także dla naszego sektora byłaby tak wysoka. Stąd apel do decydentów o rozważne podejście do kwestii redukcji emisji CO2 z uwzględnieniem potrzeb wszystkich uczestników rynku, w duchu otwartości technologicznej.
– Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że plany legislatora europejskiego względem motoryzacji są bardzo ambitne. Decyzja  Parlamentu Europejskiego popierająca pierwotną propozycję Komisji Europejskiej ogranicza możliwość wyboru konsumentów, którzy będą zdani tylko na jedną technologię. Ta wprowadzona odgórnie rewolucja w motoryzacji będzie prowadziła do zwolnień i zamykania niektórych przedsiębiorstw. Rozwój elektromobilności i powstanie związanych z nią nowych miejsc pracy tylko w niewielkim stopniu zrekompensuje te straty. To, czego naprawdę potrzebujemy, to dywersyfikacja i wykorzystanie do ograniczenia emisji wszystkich możliwych technologii mających potencjał ograniczania emisji w motoryzacji – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Pełną treść listu otwartego można pobrać tutaj.
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Nowy Członek SDCM – Solution for people

Z radością informujemy! Solution for people – ogólnopolska firma informatyczna specjalizująca się w kompleksowym wspieraniu przedsiębiorstw za pomocą nowoczesnych technologii – dołączyła do grona członków SDCM. Solution for people to zaufany partner takich marek jak: Microsoft, Acronis, Dell, HP, Lenovo,

Europa w oparach absurdu – hybrydy na celowniku regulacji!

Unia Europejska chce zepchnąć hybrydy plug-in na boczny tor – mimo że są na ten moment jednym z najskuteczniejszych narzędzi do redukcji emisji CO₂. Branża motoryzacyjna ostrzega: to błąd, który może kosztować nas miejsca pracy, inwestycje i postęp. Co to