Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Apel branży: Europejska motoryzacja potrzebuje solidnej strategii przemysłowej

Silna konkurencja z Chin i USA stawia pod znakiem zapytania sukces transformacji europejskiej branży motoryzacyjnej, która i bez tego stoi przed wieloma wyzwaniami. W branży od dawna mówi się o potrzebie holistycznej polityki przemysłowej, która powinna wspierać zmiany w przemyśle motoryzacyjnym. Branża zaapelowała w tej sprawie do Komisji Europejskiej.

Apel branży

Sygnatariusze reprezentujący szerokie spektrum motoryzacyjnego łańcucha wartości, zaangażowani w ekologiczną i cyfrową transformację branży (w tym CLEPA, CECRA czy ACEA) zaapelowali do Przewodniczącej KE Ursuli von der Leyen o wzmożone prace mające pomóc w transformacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Jak wskazują, brak niezwłocznych działań stwarza ryzyko dalszych opóźnień, które nieuchronnie osłabią transformację i konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zagraża to również zatrudnieniu w branży, która generuje ponad 13 milionów miejsc pracy w UE. Sygnatariusze wskazują, że Komisja Europejska powinna pilnie ustanowić solidne ramy umożliwiające sprostanie tym wyzwaniom i ustalić priorytety w kilku kluczowych działaniach.

Opracowanie solidnej strategii przemysłowej

Chiny stanowią doskonały przykład ukierunkowanej strategii przemysłowej wspierającej konkurencyjny na całym świecie krajowy przemysł samochodowy w zakresie elektromobilności. Amerykańska ustawa o ograniczaniu inflacji (Inflation Reduction Act – IRA) pokazuje również, że solidne ramy polityki przemysłowej mogą pobudzić prywatne inwestycje warte setki miliardów. UE musi opracować silną strategię przemysłową, która gwarantuje równe warunki działania (poza UE i w jej obrębie), zapewni stabilne środowisko inwestycyjne oraz wesprze konkurencyjny przemysł motoryzacyjny i przemysł produkcyjny w Europie. Obejmuje to konkurencyjne ramy regulacyjne, dostępność i prostotę zasobów finansowych w celu stymulowania inwestycji przemysłowych w innowacyjne technologie ekologiczne i cyfrowe oraz metody produkcji w Europie z gwarancjami zapewniającymi utrzymanie i tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy. Kluczowym filarem solidnej strategii przemysłowej będzie zabezpieczenie niezawodnych źródeł energii po konkurencyjnych cenach, co obniży koszty dla obywateli i przedsiębiorstw.,
Jak wskazuje branża, oprócz Net-Zero Industry Act (NZIA) oraz rozporządzenia o surowcach krytycznych UE potrzebuje zdecydowanej reakcji na amerykańską IRA, aby pobudzić inwestycje w europejski łańcuch wartości baterii i innych elementów, które mają kluczowe znaczenie dla poprawy efektywności środowiskowej komponentów pojazdów elektrycznych. Europa powinna zmniejszyć zależność od kluczowych części łańcucha wartości z krajów trzecich. Ramy regulacyjne dotyczące baterii, układów napędowych, możliwości recyklingu i gospodarki o obiegu zamkniętym muszą być jasne, spójne i stymulować inwestycje w Europie. Wsparcie to należy uzupełnić solidną strategią wodorową, zarówno w odniesieniu do zastosowań przemysłowych, jak i mobilnych.

Zapewnienie stabilnego i spójnego otoczenia regulacyjnego dla sektora

Obecne rozdrobnienie ram regulacyjnych UE dla tego sektora stwarza kontekst niepewności, który podważa inwestycje i osłabia popyt rynkowy. UE powinna dokończyć tworzenie jednolitego rynku (w tym infrastruktury do ładowania i tankowania oraz energii elektrycznej) i usunąć bariery w handlu transgranicznym. Komisja powinna przedstawić propozycje usprawnienia i lepszego sformułowania przepisów, potwierdzając znaczenie neutralności technologicznej we wspieraniu innowacji i konkurencji. Przed zaproponowaniem nowych rozporządzeń Komisja powinna również przeprowadzić szeroko zakrojone oceny skutków i kontrole konkurencyjności, w tym ściśle monitorować potencjał inwestycyjny i innowacyjny. W szczególności należy dokładnie ocenić ograniczenia dotyczące stosowania substancji mających kluczowe znaczenie dla wydajności i trwałości akumulatorów, półprzewodników i innych technologii o krytycznym znaczeniu.
Jak wskazuje branża, transformacja ekologiczna i cyfrowa muszą iść w parze z ideą sprawiedliwej transformacji. UE musi udoskonalić plan transformacji zwłaszcza w przypadku regionów zależnych od sektora motoryzacyjnego. Partnerzy społeczni z branży motoryzacyjnej, powinni odgrywać wiodącą rolę w tym planie.
Przemysł intensyfikuje wysiłki na rzecz produkcji pojazdów i usług dostępnych dla wszystkich. Skoordynowane zachęty powinny wspierać ekologiczne inwestycje i możliwość naprawy w całym łańcuchu rynku części zamiennych, np. nabywanie pojazdów nowych i używanych. Zachęty mogą zwiększyć przystępność cenową, zwłaszcza że rosnące koszty osłabiają europejską siłę nabywczą.
Motoryzacja jest jednym z głównych filarów europejskiej gospodarki i byłoby dużym błędem o kolosalnych skutkach dla UE, by na transformacji skorzystali wszyscy wokół za wyjątkiem właśnie Europy. Środki polityki UE powinny odpowiadać międzynarodowej konkurencji pod względem wielkości i horyzontu czasowego, aby dotrzymać kroku czy wręcz wyprzedzić konkurencję spoza UE. Europy, a zwłaszcza przemysłu motoryzacyjnego, w tak przełomowym momencie transformacji nie stać na brak holistycznej, długoterminowej strategii przemysłowej, która wesprze rodzime firmy w walce z konkurencją spoza UE. Widzimy wyraźnie, że USA czy Chiny nie mają tego problemu – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 100 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja w odwrocie. Europa traci fabryki, a tysiące ludzi pracę

Zwolnienia grupowe, bankructwa, ucieczka kapitału. Co dzieje się z przemysłem, który przez dekady był fundamentem gospodarki Europy?Branża motoryzacyjna w Europie, przeżywa poważny kryzys. Zamiast nowych inwestycji – fala zamknięć fabryk. Zamiast zatrudniania – grupowe zwolnienia. Zamiast konkurencyjnej Europy – produkcja

Nowy Członek SDCM – Yanosik

Z ogromną radością witamy w gronie członków SDCM Yanosika. Yanosik to innowacyjny system wspierający kierowców w bezpiecznej i komfortowej jeździe. Od kilkunastu lat stanowi najpopularniejsze tego typu rozwiązanie na polskim rynku motoryzacyjnym. Aplikacja i urządzenia Yanosik dostarczają w czasie rzeczywistym