Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Chiny walczą o (swoje) elektryki przed WTO

Chiny wniosły skargę do Światowej Organizacji Handlu (WTO) przeciwko Unii Europejskiej, która nałożyła cła antysubsydyjne na chińskie pojazdy elektryczne (EV). Pekin twierdzi, że decyzja UE jest niezgodna z zasadami WTO i zagraża globalnej współpracy na rzecz zmian klimatycznych. UE nałożyła taryfy po przeprowadzeniu dochodzenia w sprawie chińskich dotacji dla producentów EV. W odpowiedzi Chiny ostrzegły, że spór może pogłębić napięcia handlowe, wpływając na dalsze relacje gospodarcze z UE.

Tło i przyczyny sporu

W sierpniu 2024 roku Chiny złożyły oficjalną skargę do Światowej Organizacji Handlu (WTO) przeciwko Unii Europejskiej. Skarga ta była odpowiedzią na decyzję UE o nałożeniu ceł antysubsydyjnych na chińskie pojazdy elektryczne (EV). Unia Europejska uzasadniła swoje działania twierdzeniem, że chińscy producenci EV korzystają z nieuczciwych subsydiów rządowych, co pozwala im na oferowanie swoich produktów po znacznie niższych cenach, zagrażając konkurencyjności europejskich producentów.
UE przeprowadziła dochodzenie, które miało na celu zbadanie zakresu i wpływu chińskich dotacji na rynek europejski. Postępowanie wykazało, że chińskie subsydia rządowe, takie jak ulgi podatkowe, bezpośrednie wsparcie finansowe oraz preferencyjne warunki kredytowe, mogły naruszać zasady uczciwej konkurencji. W rezultacie, aby chronić rodzimych producentów i europejski rynek EV, UE nałożyła cła, które miały zrównoważyć wpływ chińskich subsydiów.

Reakcja Chin – wojny handlowej akt I

Chiny zdecydowanie sprzeciwiły się tej decyzji, uznając ją za protekcjonistyczną i niezgodną z zasadami WTO. W skardze złożonej do WTO Pekin argumentuje, że UE stosuje podwójne standardy utrudniając dostęp do swojego rynku, jednocześnie promując eksport europejskich produktów do Chin. Chińskie władze twierdzą również, że działania UE są motywowane politycznie i mają na celu powstrzymanie szybkiego rozwoju chińskiego sektora elektromobilności, który jest kluczowy dla globalnych wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji CO2.
Dla Chin Europa jest jednym z najważniejszych rynków zbytu dla ich pojazdów elektrycznych. Państwo Środka jest obecnie światowym liderem w produkcji EV i baterii do nich, a ekspansja na rynki zagraniczne, zwłaszcza europejski, jest kluczowa dla ich dalszego rozwoju technologicznego i gospodarczego. W związku z tym decyzja UE o nałożeniu ceł została uznana przez nich za poważne zagrożenie dla ich strategii globalnej ekspansji.
Skarga Chin do WTO może prowadzić do eskalacji napięć handlowych między Chinami a Unią Europejską. W przeszłości podobne spory handlowe często kończyły się nakładaniem wzajemnych ceł odwetowych. Dla Unii Europejskiej, która stara się promować zieloną transformację i zwiększyć udział EV na swoich drogach, napięcia handlowe z Chinami mogą prowadzić do ograniczenia dostępu do kluczowych komponentów i technologii, co z kolei mogłoby opóźnić rozwój europejskiego rynku EV.
Z drugiej strony, dla Chin wygranie sporu w WTO mogłoby nie tylko umożliwić dalszą ekspansję na europejski rynek, ale być może także wzmocnić ich pozycję negocjacyjną w innych kwestiach handlowych.
Skarga Chin do WTO w sprawie ceł nałożonych przez UE na chińskie pojazdy elektryczne jest kolejnym, choć przewidywanym krokiem w narastającym sporze handlowym między dwoma kluczowymi graczami na globalnym rynku elektromobilności. Chiny są silnie zainteresowane sprzedażą pojazdów elektrycznych (EV) w Europie z wielu powodów, a wprowadzenie ceł przez UE zagraża tym celom, stąd chińska skarga mająca na celu ochronę ich interesów handlowych. Ostateczny wynik tego sporu może mieć dalekosiężne konsekwencje dla przyszłości branży EV, zarówno w Europie, jak i na całym świecie. Decyzja WTO w tej sprawie będzie bacznie obserwowana nie tylko przez branżę motoryzacyjną w Europie, ale i przez kraje, które mogą być zainteresowane ochroną swoich rynków przed napływem chińskich produktów – mówi Tomasz Bęben, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych). Więcej informacji na www.sdcm.pl.

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Zielona mobilność Europy zderza się z rzeczywistością gospodarczą

Unijne plany zakładające wprowadzenie od 2035 roku obowiązku sprzedaży wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych właśnie przechodzą przegląd. Jednak za tą debatą kryje się szersze pytanie – jak Europa może utrzymać swoją globalną konkurencyjność i przemysłowe znaczenie w czasach głębokiej transformacji klimatycznej? Czy

Obowiązkowe elektryczne floty w UE – dobre intencje, złe skutki?

Czy zielona transformacja europejskiego transportu może wywołać efekt domina, który zachwieje filarami codziennej mobilności, zaopatrzenia i napraw? Zgodnie z toczącymi się dyskusjami w Brukseli, może to być jeden z możliwych scenariuszy. W marcu 2025 roku Komisja Europejska opublikowała komunikat w

Nowy Członek SDCM – RINDMANN Polska Sp. z o.o.

Z przyjemnością ogłaszamy, że do grona SDCM dołączyła kolejna, dynamicznie rozwijająca się firma – RINDMANN Polska! To firma specjalizująca się w dystrybucji zarówno regenerowanych, jak i nowych części zamiennych dla branży motoryzacyjnej. Jej działalność opiera się na wieloletnim doświadczeniu oraz