Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Strategiczny Dialog na temat Przyszłości Europejskiego Przemysłu Motoryzacyjnego rozpocznie się w styczniu

27 listopada 2024 r. podczas przemówienia w Parlamencie Europejskim przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen ogłosiła swoją decyzję o zwołaniu Strategicznego Dialogu na temat Przyszłości Przemysłu Motoryzacyjnego w Europie. W ostatnim komunikacie Komisji Europejskiej z 19 grudnia, podano, że dialog zostanie oficjalnie zainaugurowany już w styczniu 2025 r., aby szybko zaproponować i wdrożyć pilnie potrzebne branży środki.

– Przemysł motoryzacyjny to europejska duma i kluczowy element dobrobytu Europy. Napędza innowacje, wspiera miliony miejsc pracy i jest największym prywatnym inwestorem w badania i rozwój. Każdy sektor ma unikalne potrzeby, a naszym obowiązkiem jest dostosowanie rozwiązań, które będą zarówno czyste, jak i konkurencyjne. Musimy wspierać tę branżę w nadchodzącej głębokiej i przełomowej transformacji. I musimy zapewnić, że przyszłość motoryzacji będzie nierozerwalnie związana z Europą. Dlatego wezwałam do rozpoczęcia Strategicznego Dialogu na temat Przyszłości Europejskiego Przemysłu Motoryzacyjnego. Rozpoczniemy ten Dialog już w styczniu, aby wspólnie kształtować naszą wspólną przyszłość – powiedziała Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.

W obliczu głębokiej i przełomowej transformacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, Strategiczny Dialog opracuje konkretne strategie i rozwiązania, aby wspierać globalną konkurencyjność produkcji motoryzacyjnej w Europie. Skoncentruje się w szczególności na:

  • wspieraniu innowacji opartych na danych i cyfryzacji, bazując na przyszłościowych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja i autonomiczne pojazdy;
  • wspieraniu dekarbonizacji sektora w ramach otwartego podejścia technologicznego, biorąc pod uwagę jego rolę w realizacji ambitnych celów klimatycznych Europy;
  • zajęciu się kwestiami związanymi z zatrudnieniem, umiejętnościami i innymi aspektami społecznymi w sektorze;
  • upraszczaniu i modernizacji ram regulacyjnych;
  • zwiększaniu popytu, wzmacnianiu zasobów finansowych sektora oraz jego odporności i łańcucha wartości w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku międzynarodowym.

Strategiczny Dialog zgromadzi kluczowych interesariuszy z całego sektora, w tym europejskie firmy motoryzacyjne, dostawców infrastruktury, związki zawodowe, stowarzyszenia biznesowe, a także przedstawicieli łańcucha wartości w branży motoryzacyjnej i innych interesariuszy.

– Komisja Europejska rozpocznie wkrótce dialog z branżą motoryzacyjną i innymi interesariuszami w odpowiedzi na rosnące wyzwania, jakie stawia przed nią kryzys gospodarczy, rosnąca konkurencja oraz regulacje klimatyczne. Branża stoi przed koniecznością szybkiej transformacji, a niezbędne są jasne i elastyczne regulacje wspierające innowacyjność i konkurencyjność. Zbyt rygorystyczne przepisy mogą zahamować rozwój, szczególnie w obliczu globalnej konkurencji i rosnącej presji na zmniejszenie emisji CO2. Dialog z przemysłem jest kluczowy, by opracować rozwiązania, które pozwolą Europie zachować swoją pozycję lidera technologii motoryzacyjnych. Ważne jest, by strategia UE była otwarta na wszystkie technologie, nie tworząc sztucznych barier i kolejnych, często wykluczających się obowiązków dla biznesu. Tylko w ten sposób przemysł motoryzacyjny może osiągnąć cele klimatyczne, nie zatrzymując innowacyjnego rozwoju – mówi Tomasz Bęben, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM)

Formalne otwarcie pod osobistym przewodnictwem przewodniczącej będzie kontynuowane serią spotkań tematycznych prowadzonych przez członków Komisji.

Efektem tych spotkań będą rekomendacje, które pomogą stworzyć kompleksową strategię UE dla sektora, aby sprostać różnym wyzwaniom i w razie potrzeby, dostosować obowiązujące ramy regulacyjne UE. Spotkania szczytowe, prowadzone przez przewodniczącą, będą oceniały postępy i nadawały niezbędny impuls polityczny dla dalszych działań.

Rada i Parlament Europejski będą ściśle zaangażowane w ten proces i będą regularnie informowane oraz konsultowane w sprawie Dialogu.

– W miarę jak nasza branża przechodzi transformację, potrzebujemy atrakcyjnych warunków biznesowych oraz jasnych ścieżek do osiągnięcia naszych celów. Oznacza to posiadanie regulacji, które będą otwarte na wszystkie technologie, ograniczą zależność od zagranicy i pomogą nam szybciej osiągnąć cele klimatyczne – powiedział podczas rozdania CLEPA Innovation Awards Matthias Zink, CEO Powertrain & Chassis w Schaeffler, Prezes CLEPA.


Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).

Paweł Misierewicz

Public Affairs & Communications

pawel.misierewicz@sdcm.pl

734 478 074

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Zielona mobilność Europy zderza się z rzeczywistością gospodarczą

Unijne plany zakładające wprowadzenie od 2035 roku obowiązku sprzedaży wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych właśnie przechodzą przegląd. Jednak za tą debatą kryje się szersze pytanie – jak Europa może utrzymać swoją globalną konkurencyjność i przemysłowe znaczenie w czasach głębokiej transformacji klimatycznej? Czy

Obowiązkowe elektryczne floty w UE – dobre intencje, złe skutki?

Czy zielona transformacja europejskiego transportu może wywołać efekt domina, który zachwieje filarami codziennej mobilności, zaopatrzenia i napraw? Zgodnie z toczącymi się dyskusjami w Brukseli, może to być jeden z możliwych scenariuszy. W marcu 2025 roku Komisja Europejska opublikowała komunikat w

Nowy Członek SDCM – RINDMANN Polska Sp. z o.o.

Z przyjemnością ogłaszamy, że do grona SDCM dołączyła kolejna, dynamicznie rozwijająca się firma – RINDMANN Polska! To firma specjalizująca się w dystrybucji zarówno regenerowanych, jak i nowych części zamiennych dla branży motoryzacyjnej. Jej działalność opiera się na wieloletnim doświadczeniu oraz