Zbliża się XVIII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

Do startu XVIII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, organizowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, zostały już niecałe 3 miesiące. Szczyt branży motoryzacyjnej odbędzie się 23 listopada 2023 roku w warszawskim hotelu Sound Garden. Poniżej pierwsze szczegóły od organizatorów wydarzenia.

Przyszłość pod znakiem zmian

Motoryzacja od początku swojego istnienia poddawana była nieustannym zmianom, jednak od kilku lat jest ich jakby więcej i postępują one szybciej. Pandemia koronawirusa, digitalizacja, elektromobilność i mobilność niskoemisyjna, wymagania związane z polityką klimatyczną Unii Europejskiej, wojna w Ukrainie, napięcia geopolityczne i ich wpływ na motoryzację. Nie dziwi więc fakt, że tegoroczne dyskusje kongresowe będą dotyczyć zmian jakie nieustannie kształtują motoryzację XXI wieku.

Stałym elementem wydarzenia będzie omówienie regulacji prawnych serwowanych przez krajowego i europejskiego legislatora. A tych jest bardzo dużo. Trafne zidentyfikowanie megatrendów i zmian, dokonanie analizy ich wpływu na własną firmę i odpowiednio wczesne przegotowanie się do nich są kluczowym elementem planowania rozwoju. Brak aktywności może doprowadzić do utraty przewagi konkurencyjnej, a w konsekwencji nawet do wypadnięcia z rynku, czego spektakularnych przykładów w gospodarczej historii świata mamy bez liku. Warto mieć więc rękę na pulsie i pojawić się na Kongresie SDCM. Jak wskazują organizatorzy omawiane będą bolączki firm motoryzacyjnych, jak na przykład pozyskiwanie nowych pracowników czy też dostęp do pomocy publicznej. Na Kongresie z pewnością nie zabraknie również podsumowań i szerszego spojrzenia na sytuację branży automotive.

– W obliczu transformacji europejskiej gospodarki, najbliższe lata będą kluczowe również dla branży motoryzacyjnej. Na horyzoncie pojawiają się coraz to nowe wyzwania, którym branża musi sprostać. Wiele wysiłku przed nami, aby wyzwania te nie stały się zagrożeniem, ale szansą. Wysiłek ten spoczywa nie tylko na przedsiębiorstwach, które dźwigają na swoich barkach ciężar transformacji, ale również na decydentach, którzy muszą zapewnić sprawiedliwe ramy prawne. Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego już od osiemnastu lat jest miejscem wymiany poglądów oraz kształtowania wspólnego głosu. Nie inaczej będzie w tym roku – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Eksperci potwierdzają udział w Kongresie

Podobnie jak podczas poprzednich kongresowych spotkań, również tę edycję uświetnią wystąpienia eksperckie. Udział w tegorocznym Kongresie potwierdził Matthieu Simon, partner w Roland Berger, odpowiedzialny za projekty dotyczące motoryzacyjnego rynku wtórnego. Podczas swojego wystąpienia nakreśli obecną sytuację aftermarketu i podzieli się prognozami niedalekiej przyszłości.

– Regulacje dotyczące aftermarketu zmieniają się, by przygotować uczestników rynku do samochodów przyszłości, a także zapewnić klientom końcowym możliwość konserwacji i naprawy ich (posiadanego lub leasingowanego) samochodu w najbardziej odpowiedni sposób, z uwzględnieniem wieku samochodu, wartości rezydualnej i preferencji klienta. Kwestie te zgłębimy podczas najbliższego kongresu – mówi Matthieu Simon, partner w Roland Berger.

Wydarzenia ostatnich lat przyczyniły się do niezwykłego wzrostu zainteresowania geopolityką w Polsce. W bolesny sposób okazało się, że ma ona bezpośredni wpływ na codzienną pracę i funkcjonowanie ogromnej ilości przedsiębiorstw, ale także zwykłych ludzi. Zagadki geopolityki oraz możliwe scenariusze przyszłości uczestnikom Kongresu przybliży Krzysztof Wojczal, prawnik i geopolityk, autor książek „Trzecia Dekada. Świat dziś i za 10 lat” oraz „#To jest nasza wojna. Ukraina i Polska na wspólnym froncie”.

– Sektor motoryzacyjny zawsze odgrywał sporą rolę przy ocenianiu największych gospodarek świata. Dziś sektor ten zależny jest w dużym stopniu nie tylko od rozwiązań mechanicznych, ale i technologicznych. Konkurencja na płaszczyźnie półprzewodników, która jest skorelowana z sytuacją geopolityczną na świecie, w sposób niebagatelny wpływa na rozwój motoryzacji. Generuje to nowe problemy, ryzyka, ale i szanse. Te ostatnie wykorzystają nieliczni. Pytanie, komu się uda? – mówi Krzysztof Wojczal.

Tradycyjnie, jak co roku, swoją obecność potwierdzili również przedstawiciele FIGIEFA i CLEPA.

Nowości podczas Kongresu

W tym roku, w przeciwieństwie do lat poprzednich, dyskusje merytoryczne będą miały miejsce wyłącznie jednego dnia – 23 listopada. Nie znaczy to jednak, że treść merytoryczna zostanie okrojona. Zarejestrowani uczestnicy będą mieli możliwość uczestniczenia w kilkunastu, odbywających się równolegle, panelach dyskusyjnych. Szczegółowe tematy i prelegenci już niedługo zostaną ujawnione przez organizatorów.

W przeddzień Kongresu na gości specjalnych oraz Członków SDCM czekać będą dodatkowe atrakcje oraz uroczysta kolacja. Na godziny wieczorne został zaplanowany konkurs mający na celu promocję talentów – wyjątkowych osób związanych z niezależnym rynkiem motoryzacyjnym. Szczegóły niebawem. Na ten moment wiadomo, że wszyscy widzowie będą mieli okazję wziąć w nim udział online w charakterze jury oceniającego uczestników konkursu.

– Liczba osiemnaście zobowiązuje. W związku z osiągnięciem pełnoletności przez Kongres, ale i nasze Stowarzyszenie, postanowiliśmy zaproponować naszym gościom nowe rozwiązania. Mamy nadzieję, że w odświeżonej formule, jak w poprzednich latach, uda się każdemu z uczestników znaleźć coś dla siebie. Już dziś zachęcam przedstawicieli branży motoryzacyjnej do zarezerwowania czasu dla nas – dodaje Tomasz Bęben.

Więcej informacji już wkrótce na stronie Kongresu: https://kongres.sdcm.pl/.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 100 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).

Paweł Misierewicz

Public Affairs & Communications

pawel.misierewicz@sdcm.pl

734 478 074

Stawki za badania techniczne pozostają bez zmian

Obecna stawka za badania techniczne pojazdów obowiązuje od 2004 roku. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej podejmowali w tym czasie wiele działań, które miały na celu pokazanie problemów

Kluczowi przedstawiciele europejskiej motoryzacji w Warszawie

CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) reprezentuje interesy środowiska producentów części motoryzacyjnych, zrzeszając także organizacje krajowe jak polskie SDCM (Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych).