CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) reprezentuje interesy środowiska producentów części motoryzacyjnych, zrzeszając także organizacje krajowe jak polskie SDCM (Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych). Organizacja ostatniego Walnego Zebrania i wydarzeń towarzyszących właśnie w Warszawie nie była więc przypadkiem. Ścisła współpraca tych dwóch stowarzyszeń zaowocowała znakomitym eventem, który zgromadził przedstawicieli przemysłu motoryzacyjnego z całej Europy. Rangę wydarzenia dodatkowo podniosła obecność przedstawicieli polskiego Rządu i Ministerstw.
Polskie success story
Niedawno świętowaliśmy w Polsce 35. rocznicę częściowo wolnych wyborów oraz 20-lecie obecności w UE. Te dwa wydarzenia sprawiły, że mogliśmy uwolnić potencjał drzemiący w naszym kraju, korzystając z dobrodziejstw jednolitego rynku i innych zalet oferowanych przez UE. Dane pokazują, że ostatnie trzy dekady wykorzystaliśmy bardzo dobrze. Jedną z głównych gałęzi polskiej gospodarki stała się motoryzacja. - W ciągu ostatnich 30 lat Polska stała się jednym ze światowych liderów w produkcji części samochodowych. Co więcej, z roku na rok nasza pozycja na światowym rynku rośnie i jesteśmy już siódmym co do wielkości eksporterem części i podzespołów samochodowych. Nieprzypadkowo więc w Warszawie odbyło się tak ważne spotkanie europejskich producentów części motoryzacyjnych. Cieszymy się, że jesteśmy częścią społeczności CLEPA i jesteśmy gotowi do dalszej wspólnej pracy na rzecz rozwoju branży w Polsce i Europie – powiedział Tomasz Bęben, Prezes Zarządu SDCM.O randze konferencji świadczy to, że nie była ona obojętna przedstawicielom rządu. Tuż po Walnym Zebraniu CLEPA, podczas pierwszego dnia spotkań, swoje przemówienie wygłosił minister Krzysztof Bolesta z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, który podzielił się swoją wizją transformacji motoryzacji, a także potrzeb i wyzwań z nią związanych. Z kolei drugiego dnia na rozpoczęciu wydarzenia swoje przemówienie wygłosił minister Miłosz Motyka z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, a chwilę po nim minister Ignacy Niemczycki z Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Do zebranych przemówiła także dr Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury.- Tak szeroka reprezentacja polskiego rządu i ministerstw podczas naszego wydarzenia, jak również otwartość na spotkania z branżą już poza eventem, jest obecnie jedną z najczęściej komentowanych rzeczy, które urzekły naszych gości, już poza samą Warszawą, którą niektórzy pamiętają sprzed dwudziestu i więcej lat. Jestem niezwykle zbudowany płynącym z ust naszych decydentów przekazem o chęci dialogu i pomocy branży w tym pełnym wyzwań momencie, w jakim się obecnie znajdujemy – dodaje Tomasz Bęben.Europejska motoryzacja na rozdrożuPrezes CLEPA podkreślił kluczową rolę branży w przekształcaniu europejskiej mobilności oraz wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta transformacja.- W dzisiejszym klimacie politycznym dialog ma kluczowe znaczenie dla postępu. Patrząc globalnie, Ameryka promuje, Chiny planują strategicznie, a Europa reguluje. CLEPA konsekwentnie opowiada się za polityką kształtującą transformację w sposób wspierający konkurencyjność. Polska ze swoim niezwykłym rozwojem, jako siódmy co do wielkości eksporter części i komponentów pojazdów, odgrywa dziś kluczową rolę w tej podróży. Nasze wspólne wysiłki i szersza współpraca będą miały kluczowe znaczenie dla zapewnienia konkurencyjnej i ekologicznej przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. – powiedział Matthias Zink, Dyrektor Generalny Automotive Technologies w firmie Schaeffler, Prezes CLEPA.Matthias Zink, Dyrektor Generalny Automotive Technologies w firmie Schaeffler, Prezes CLEPA
Sekretarz Generalny CLEPA, Benjamin Krieger potwierdził zaangażowanie branży w bliźniaczą transformację Europy.- Europa znajduje się w punkcie zwrotnym spowodowanym transformacją i zwiększoną globalną konkurencją. Dostawcy branży motoryzacyjnej przodują w zakresie innowacji, opracowując komponenty i rozwiązania dla ekologicznie czystych pojazdów, które będą napędzać przejście Europy na bardziej ekologiczny i inteligentniejszy transport. Nasza wiedza specjalistyczna daje nam wyjątkową możliwość kształtowania tej zmiany w sposób, który jednocześnie zwiększa konkurencyjność i napędza wzrost.W dwudniowym programie nie zabrakło także wybitnych prelegentów. Henning Rennert, partner w PwC Strategy& przedstawił aktualne informacje na temat inwestowania i finansowania transformacji branży. W ramach spotkania odbyły się sesje dyskusyjne. Pierwsza z nich dotyczyła Polski, a konkretnie naszej gospodarki i jej ewolucji, która doprowadziła m.in. do pozycji silnego gracza na rynku produkcji motoryzacyjnej. Sesję poprowadził Tomasz Bęben – Prezes SDCM. Wzięli w niej także udział Agata Boutanos ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Igor Janke – dziennikarz ekonomiczny oraz Marcin Fabianowicz z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. W panelu wzięła udział także Olga Trofymova, reprezentująca ukraiński rynek motoryzacyjny. Prelegentka podkreśliła, że Ukraina jest gotowa na inwestycje i współpracę biznesową, pomimo trwającej wojny. Zauważyła, że ukraińskie firmy chcą występować w pozycji partnera, a nie podmiotu oczekującego bezinteresownego wsparcia.O transformacji motoryzacji w kierunku elektromobilności dyskutowali eksperci z kilku ważnych organizacji: Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, Ryszard Pawlik – doradca europosła Jerzego Buzka, Jakub Stolfa ze stowarzyszenia Automotive Skills Alliance, Witold Uhma z Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Mark Nicklas, reprezentujący Komisję Europejską. Sesję poprowadził Piotr Michalczyk z firmy PwC.Mark Nicklas z DG GROW Komisji Europejskiej, podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat zielonej transformacji przemysłu motoryzacyjnego w Europie Wschodniej:- Producenci samochodów z Europy Środkowo-Wschodniej wywarli silny wpływ na możliwości produkcyjne i łańcuch dostaw regionu. Nowe strategie transformacji i identyfikacja czynników sprzyjających będą ważne dla pełnego wykorzystania możliwości, jakie daje zielona transformacja dla potencjału Europy Środkowo-Wschodniej jako europejskiego centrum motoryzacyjnego.Aby wyświetlić treść poprawnie zaakceptuj pliki cookies.Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych). Więcej informacji na www.sdcm.pl.